هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

تخیلی انباشته از اوهام؛ درباره نمایشگاه گروهی نقاشی تصعید

نمایشگاه گروهی نقاشی «تصعید» به کیوریتوری رامین سعیدیان جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ در گالری علیها افتتاح می‌شود.

سعیدیان در «تصعید» به بازخوانی مفهوم والایش که از نظریات زیگموند فروید عصب‌شناس و روانکاو مشهور اتریشی است می‌پردازد. فروید معتقد بود انواع فعالیت­ های انسان، مخصوصا آنهایی که ماهیت هنری دارند، جلوه­ هایی از تکانه­ های نهاد(غرایز) هستند که به راه­ های خروجی جامعه­ پسند منحرف شده‌ است. رامین سعیدیان فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد پژوهش‌هنر است. پژوهش‌های او متمرکز است بر نشانه‌شناسی تصویری و بررسی‌های نظری نشانه‌شناسی مدرن که خوانش یا تاویل متن تصویری را معنا می‌کند.

او در بیانیه نمایشگاه نوشته:«هر انسانی حداقل دو نفر است. بنابراین ما دو مؤلف و دو مخاطب داریم. مؤلف و مخاطب خودآگاه و ناخودآگاه. مؤلف خودآگاه ترسیم می‌کند، از معلومات خود در هنر سود می‌برد. مؤلف ناخودآگاه با تردستی، اشکال او را عوض می‌کند و در معانی غیرمتعارف به کار می‌برد و سمبل های ناشناخته می‌آورد. مخاطب به قول خودش دارد اثر هنری را می‌بیند اما حواسش جای دیگری است، فرمی، صحنه‌ای، وصفی دقایقی است که او را با خود برده است. امروزه بعضی از فوت و فن های ناخودآگاه را خودآگاه اعمال می‌کند، اما نباید پنداشت که دست ناخودآگاه رو شده است، ناخودآگاه مواضع خود را پنهان‌تر کرده و به حیطه های ناآشناتر و دورتری می‌رود».

در این نمایشگاه، سعیدیان آثار هنری ۸ آرتیست را بر مبنای نظریه «تصعید» گردآوری کرده است. آرتیست های تصعید عبارتند از: مینا اخوان، مینا جعفری، زهرا زینعلی، پگاه سلیمی، محمد‌علی فاموری، رضا فاموری، شیرین کرمی‌مفرد و سعیده محمدی‌پناه.

نمایشگاه «تصعید» تا ۵ آذر ۱۳۹۸ ادامه خواهد داشت.

تصعید

گالری علیها: تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، کوچه ماهروزاده، کوچه رمضانیان، ابتدای کوچه احمدی‌مقدم، شماره۳۱، طبقه اول
ساعات بازدید: ۱۶ تا ۲۰
شنبه‌ها گالری تعطیل است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید