هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نمایش آثار منیر شاهرودی فرمانفرمائیان در باغ موزه نگارستان تهران

بیش از پنجاه اثر منیر شاهرودی فرمانفرمائیان هنرمند ۹۳ ساله ایرانی که به موزۀ اختصاصی در تهران اهدا کرده، روز جمعه طی مراسمی در تالار ویژه باغ موزۀ نگارستان به نمایش گذاشته شد.

«روزنامه هنر» که از سال ۱۹۹۰ توسط یک انتشارات ایتالیایی در د دو دفتر نیویورک و لندن منتشر می شود، در این شماره به سراغ خانم فرمانفرمائیان رفته است. او گفته است:

عشق من به فرهنگ کشورم در همه آثاری که آفریده ام به چشم می خورد. کشورم را درحالی ترک می کنم که نماینده های خود را جا می گذارم.

خانم فرمانفرمائیان در سال ۱۳۰۳ در قزوین به دنیا آمد. در دانشکده هنرهای زیبا در تهران و سپس دانشگاه های اروپا و آمریکا به تحصیل در رشته هنر ادامه داد. پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ او به خارج از کشور رفت تا کار هنری اش را ادامه دهد. در سال ۱۳۸۳ بار دیگر به ایران بازگشت و با وجود سن بالا در آتلیه نقاشی اش در تهران هنوز به کار نقاشی و خلق آثار هنری ادامه می‌دهد.

فرمانفرمائیان از قطعات آینه در آفرینش اثر هنری استفاده می کند که الهام گرفته از هنر سنتی تزیین در کاخ ها و مساجد قدیم ایران است. در این عرصه منیره فرمانفرمائیان از سرشناس ترین هنرمندان در داخل و خارج کشور است. در آثار او هنر مدرن به خوبی و هنرمندانه با آثار سنتی ایرانی از جمله معماری و آینه کاری تلفیق شده است.

خودش می گوید با سفر به شیراز و دیدار از شاهچراغ، مجذوب آینه کاری های زیبای آرامگاه شده و این را در تقریبا همه آثارش به نوعی نشان داده است و در واقع تابلوهای آینه کار ی او دیوارهای متحرک آینه کاری به سبک معماری ایران هستند. بخشی از آثار موزه نقاشی های پشت شیشه، روی گچ یا چوب اند.

منیر فرمانفرمائیان با هنرمندان بزرگ جهان از جمله «اندی وارهول» دوستی داشت و «وارهول» تابلو «مریلین مونرو» اثر خود را به خانم فرمانفرمائیان هدیه داد.

آثار منیر فرمانفرمائیان بارها در موزه های هنر مدرن، گوگنهایم و متروپولیتن نیویورک به نمایش گذاشته شده است.


درباره منیر شاهرودی فرمانفرمائیان بیش‌تر بدانید.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید