هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نیکولا متیو برنده جایزه معتبر ادبی کنگور شد

 نویسنده ۴۰ ساله فرانسوی نیکولا متیو معتبرترین جایزه ادبی فرانسه معروف به جایزه کنگور را از آن خود کرد.

دومین رمان نیکولا متیو به نام «فرزندانشان پس از آن ها» تصویری از فضای سیاسی و اجتماعی دهه ۹۰ میلادی فرانسه را در قالب قصه ای جذاب از تابستان های پرماجرای چند نوجوان ارائه می دهد. داستان در یک شهر خیالی و زخم خورده از پدیده جهانی‌گرایی (گلوبالیسم) رخ می‌دهد؛ جایی که بی شباهت با زادگاه خود نویسنده در شرق فرانسه نیست. نویسنده کتابش را «رمانی آموزنده در مورد سرخوردگی» توصیف می کند.

این کتاب، زندگی این نوجوانان را در چهار تابستان دنبال می کند و از رویاهایشان می گوید که زیر سایه سنگین توقعات پدرها و مادرها رنگ می بازد.

جالب آن است که ناشر این کتاب، همان ناشری است که کتاب برنده جایزه گنکور سال گذشته را نیز منتشر کرده، ولی رئیس هیئت داوران می گوید جایزه به استعداد نویسنده تعلق می گیرد و کوچکترین ارتباطی به ناشر اثر ندارد. گفتنی است تا امروز، ۴۰ هزار نسخه از کتاب منتشر شده است، اما پس از دریافت این جایزه، ناشر ۵۰ هزار نسخه دیگر از این رمان را زیر چاپ برد.

سال گذشته، «اریک وییار»، با کتاب «دستور کار» پیرامون نقش صاحبان صنایع آلمان در به قدرت رسیدن هیتلر برنده جایزه گنکور شد.

جایزه گنکور، که از سال ۱۹۰۳ اعطا می شود، تنها ده یورو ارزش دارد، اما دریافت آن جایگاه رمان برنده را در فهرست پرفروش ترین رمان ها تضمین می کند.

از برنده های مشهور پیشین جایزه گنکور می توان به «مارسل پروست» نویسنده «در جستجوی زمان از دست رفته» اشاره کرد.

منبع: وی او ای

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید