هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

هوشنگ ظریف استاد برجسته موسیقی درگذشت

هوشنگ ظریف موسیقی‌دان برجسته و استاد تار روز شنبه ۱۷ اسفندماه به علت ایست قلبی در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

خبر درگذشت آقای ظریف را خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از همسر وی، پروین صالحی منتشر کرده است.

هوشنگ ظریف زاده‌ی سال ۱۳۱۷ در تهران بود و زیر نظر بزرگ‌ترین استادان موسیقی چون جمله روح الله خالقی، حسین تهرانی و علی اکبرخان شهنازی آموزش دیده بود.

آقای ظریف پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۳۳۷ به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و در ارکستر موسیقی ملی و ارکستر صبا به فعالیت پرداخت. ایشان هم‌چنین به مدت ۲۰ سال در برنامه های موسیقی رادیو و تلویزیون ایران فعال بود.

هوشنگ ظریف از سال ۱۳۴۲ به مدت ۱۷ سال به تدریس تار در هنرستان موسیقی به تدریش پرداخت و تعدادی از‌ برجسته‌ترین تارنوازان ایرانی چون حسین علیزاده، داریوش‌ طلایی و حمید متبسم و ارشد طهماسبی از شاگردان او بودند.

افزون بر آن، ایشان به ویرایش چندین جلد کتاب درباره استادان موسیقی ایرانی نیز به ایفای نقش پرداخت و چندین کتاب آموزش موسیقی و نت نگاری نیز منتشر کرد از جمله‌ی آن می‌توان به «دستور مقدماتی تار و سه‌تار» اشاره کرد.

آقای ظریف برای دوره ای عضو هیات مدیره خانه موسیقی و برای چهار دوره رئیس هیات مدیره کانون نوازندگان سازهای ایرانی بود.

ایشان در سال ۱۹۷۳ طی سفری به آمریکا در دانشگاه های گوناگون این کشور برنامه اجرا کرد و در اجرای کنسرت های متعدد موسیقی ایرانی در وین پایتخت اتریش هم شرکت کرده بود.

گفتنی است هوشنگ ظریف سال‌ها نوازنده گروه پایور بود که آثار‌ مهمی از این‌ گروه با خوانندگی کسانی چون محمدرضا شجریان به جا مانده است.

به گزارش ایسنا،  هوشنگ ظریف در سال‌های اخیر از بیماری آلزایمر رنج می‌برد و به دلیل فراگیری ویروس کرونا، چگونگی برگزاری مراسم تشییع پیکر این هنرمند هنوز مشخص نیست.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید