هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

گرامیداشت عباس کیارستمی در جشنواره های خارجی

در تازه ترین گرامی‌داشت کارگردان برجسته و فقید ایرانی، در مراسم اهدای جوایز آکادمی فیلم و تلویزیون بریتانیا موسوم به «بفتا» از عباس کیارسمتی یاد شد. این در حالی بود که پیش‌تر در جشنواره فیلم ونیز، جشنواره فیلم لوکارنوی سوئیس و جشنواره بین المللی فیلم کن هم از این هنرمند بزرگ یاد کردند.

در بخشی از مراسم بفتا، ویدئو مونتاژی تحت عنوان «در یاد» پخش شد و تصاویر فیلمسازان مطرحی که در یک‌سال گذشته از دنیا رفتند، از جمله عباس کیارستمی به نمایش درآمد. جشنواره فیلم ونیز هم با یادی از سینمای عباس کیارستمی آغاز به کار کرد و در برنامه ویژه بزرگداشت کیارستمی دو فیلم ساخته خود او و یک فیلم که سیف الله صمدیان در مورد او ساخته بود، به نمایش در آمد.

امسال جایزه ویژه انجمن نویسندگان آمریکا موسوم به «ژان رنوار» نیز به پاس دستاوردهای عباس کیارستمی در زمینه فیلمنامه نویسی به او اهدا خواهد شد. این جایزه به نویسنده هایی از گوشه و کنار جهان اهدا می شود که در طول فعالیت هنری خود در راستای ارتقای ادبیات سینما و افزودن به غنای حرفه فیلمنامه نویسی تلاش کرده اند.

تمامی این رویدادها در حالی است که در سرزمین مادری این هنرمند بزرگ، صرفا در جشنواره فیلم فجر و تنها با پوستر بخش غیررقابتی هنر و تجربه از این فیلمساز فقید یاد شد. امیرحسین علم الهدی، دبیر شورای سیاستگذاری گروه سینمایی «هنر و تجربه» در همین رابطه گفت «عدم کوچکترین اشاره ای به آن زنده یاد در این رویداد ملی نشان از بدسلیقه گی برگزارکنندگان جشنواره داشته است.»

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید