هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

گزارشی از نمایشگاه لوح خیال در نگارخانه لاله

” لوح خیال ” عنوان نمایشگاه گروهی مجسمه و نقاشی در نگارخانه لاله است که از بیست و یکم تا سی ام مرداد ماه ۹۶ پذیرای علاقمندان به حجم و نقش است.در این نمایشگاه آثاری از استاد جعفر نجیبی مجسمه ساز برجسته کشورمان همراه با آثار نقاشی خانم رباب زالی (همسر استاد نجیبی ) و حجم و نقاشی های دختر خانواده نگار نجیبی ، به نمایش گذاشته است .

استاد نجیبی در خوی به دنیا آمدند و از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدند . آثار حجمی ایشان در بیشتر شهرهای ایران و مکانهای هنری – خانه هنرمندان تهران _ نصب شده و بخشی از بار انتقال فرهنگ اسطوره ای و بومی ایران را بر دوش می کشند .من هر وقت به زادگاهم شهرستان خوی می روم امکان ندارد از تندیس هفت دولفین اثر ماندگار استاد نجیبی برای بار بیشمار بازدید نکنم. این دولفین ها همواره به عنوان نماد ماهی های بزرگی که از رود ارس صید می شوند در ذهن کودکی من حک شده است .استاد نجیبی در برگزاری جشنواره های مجسمه سازی و امر آموزش از سالها قبل در دانشگاههای مختلف، فعالیت دارند و هم اکنون هم به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه نیشابور به تدریس مشغولند.

فاروق مظلومی و خانواده استاد نجیبی

خانم زالی که سالهاست در هنر نقاشی فعالیت می کنند در این نمایشگاه باز آفرینی کاملا آزاد از بعضی آثار کلاسیک ایرانی و غربی داشتند .باز آفرینی انتزاعی نگارگری ایرانی ، بسیار ملموس به نظر می آمد و به راحتی فاصله زمانی در این کارها حذف شده بودند .تکنیک رنگ در این تابلوها پر رنگتر از سایر تکنیک خود نمایی می کرد.اکتیویته بالای این کارها بیننده را در اختیار میگرفت و نشان میداد که هنرمند دل به هنر زده و فارغ از پیرامونش به قول نقاش فقید ابوالقاسم حسین پور ، فقط نقاشی کرده است که این همان انتزاع است.

اثر رباب زالی

اما حجمهای نگار نجیبی یک نوع بداهه گویی در حجم بود.هنرمند خودش را اسیر ظرافتهای رئالیستی نکرده و با دست و ذهن آزاد حجمهایش را ساخته بود.انگار اسکیسی از حجم بودند.و نکته جالب در مورد حجمِ کبک ، فرم این حجم است که از فرورفتگی ها و شکستگی های متعدد ساخته شده ولی بیننده به هیچ وجه نگاه مرده انگار به این حجم ندارد . و کبک آهنین همچنان در نگاه مخاطب زنده است.شاید این موضوع به تجمیع ترکیب بندی ، فرم و جنس این حجم بر می گردد.استفاده از ضایعات آهنی در کارها و خلق موجودی جدید از شیئی نابود شده ،همیشه برای من جالب است در کارهای نگار نجیبی همانند حجمهای پدر بزرگوارشان ،استفاده به موقع و عادلانه از ضایعات آهنی دیده می شود. همیشه در خصوص فرزندان هنرمندان بزرگ این شائبه است که زیر سایه آنها می مانند اما نگار نجیبی از جمله هنرمندهایی است که با افتخار در سایه هنری و اخلاقی استاد نجیبی بزرگ شده است و با ارائه کارهایی قوی نشان می دهد که در آینده ای نه چندان دور خودش درختی خواهد شد با سایه ای وسیع.

کبک – اثر نگار نجیبی

* تصویر بالای صفحه مربوط به اثر گربه ایرانی – استاد نجیبی است.

فاروق مظلومی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید