هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

آیا هویت واقعی بنکسی لو رفته؟

دیروز رسانه های فارسی زبان با دو روز تاخیر خبری را منتشر کردند که در آن از لو رفتن اتفاقی هویت واقعی بنکسی -هنرمند گرافیتی کار انگلیسی- سخن گفته شده بود و این در حالی بود که در همان روز رسانه های خارجی از این مرحله گذر کرده و برخی به تکذیب آن پرداخته بودند. اگرچه هم‌چنان این تکذیبیه هم برای بسیاری قابل قبول نبود. اما اصل ماجرا از چه قرار بود؟

سه روز پیش هافینگتون پست در گزارشی اعلام کرد دی‌جی گلدی یکی از دوستان بنکسی به صورت اتفاقی در میان حرف هایش نام وی را فاش کرده است. این گزارش به شدت مورد توجه کاربران قرار گرفت و بار دیگر موضوع هویت واقعی این هنرمند را به مسئله‌ای داغ در اینترنت و شبکه های اجتماعی تبدیل کرد. گفتنی است که یافتن این هویت چندین سال است که ذهن روزنامه نگاران هنری را به خود مشغول کرده و عده‌ای از آن‌ها چنان با دقت به بررسی آن پرداخته‌اند که نتیجه‌اش بی‌شباهت به فیلم‌های جنایی نیست. همین پژوهش‌ها اکنون منجر به فهرستی برای هویت واقعی بنکسی شده است. این فهرست درحالی دیروز به یک نفر محدود شد که دی‌جی گلدی موسیقی‌دان انگلیسی در آن مصاحبه وقتی درباره هنر خیابانی حرف می‌زد، افزود:

یکسری حروف بی‌معنا روی تی‌شرت چاپ کنید و رویش بنویسید بنکسی، حالا کار تمام است، می‌توانیم آن را بفروشیم. قصد جسارت به رابرت را ندارم، به نظرم او یک هنرمند زیرک است. فکر می‌کنم او دنیای هنر را زیر و رو کرده است.

 پس از گزارش هافینگتون پست جای تردید برای بسیاری باقی نماند که رابرت دل ناجا موسیقی دان عضور گروه مسیو اتک همان هویت گمشده است که پیش‌تر روزنامه نگاری به نام کریگ ویلیامز در سال ۲۰۱۶ به آن اشاره کرده بود. در آن زمان استدالا کریگ ویلیامز آن بود که تمامی نمایشگاه های بنکسی الزاما پیش یا پس از اجرای کنسرت های گروه موسیقی مسیو اتک برپا می‌شوند. او به همین منظور نقشه‌ای از نمایشگاه ها و کنسرت ها را ارائه داد که برای مثال نمایشگاه سال ۲۰۰۳ هم‌زمان با تور گروه موسیقی در شهر ملبورن است و سپس در پنج مورد از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ در امریکا اتفاق افتاده است. این در حالی است که بنکسی از ۱۹۹۰ آغاز به کار کرده بود و گروه موسیقی مسیو اتک در ۱۹۸۸ تاسیس شده بود. اما نکته‌ی قابل توجه گرافیتی کار بودن رابرت دل ناجا پیش از ورودش به گروه موسیقی بود و اگر این واقعیت را در کنار زادگاه مشترک یعنی شهر بریستول بگذاریم، با تخمین حدودی سن، می‌توان به کاربران حق داد که دل ناجا را با وجود تکذیبیه دیروز بنکسی، صاحب آن هویت مرموز بدانند.

اثری از بکسی در بریستول

در صورت درست بودن این ادعا می‌توان رابرت دل ناجا را یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان قرن حاضر دانست؛ چراکه  نه تنها مجله تخصصی موسیقی رولینگ استونز پیش‌تر او را ستوده بود، بلکه در دنیای دیوارنگاری هم او یکی از نخبگان این هنر به شمار می‌رود و با آثار عمدتا اجتماعی و سیاسی خود توانسته این هنر را به کلی دگرگون سازد.

در پایان جالب است بدانیم یک بار رابرت دل ناجا سال ۲۰۱۶ پس از بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره هویت اصلی بنکسی در یکی از کنسرت‌هایش رو به جمعیت گفته بود:

ما همه بنکسی هستیم.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید