هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

حراج فسیل دو دایناسور بزرگ در پاریس

این روزها که دوز تعجبمان بالا رفته و به این راحتی‌ها شگفت‌زده نمی‌زنیم، هم‌چنان خبرهایی وجود دارند می‌توانند ما را اُوِد دوز کنند! یکی از همین خبرهای عجیب، فروش استخوان‌های مربوط به بقایای دو دایناسور بزرگ دوران ژوراسیک است که این هفته در یک حراجخانه در شهر پاریس فروخته می شود. گفتنی است این رویداد نامتعارف بازتاب گسترده ای در رسانه های خبری جهان داشته است.

بر اساس نظر پژوهشگران، این استخوان ها متعلق به گونه های «آلوساروس» و «دیپلودوکوس» هستند و قدمتی چند صد میلیون ساله دارند.

به گفته برگزار کنندگان این حراج، در سال‌های اخیر علاقه به جمع آوری بقایای دایناسورها به شدت افزایش یافته و بسیاری از طراحان داخلی از این استخوان ها برای دکوراسیون منازل ثروتمندان استفاده می کنند. این تقاضای بالا برای استفاده تزئینی از بقایای دایناسورها باعث افزایش حیرت انگیز قیمت این استخوان ها شده چرا که به‌صورت تقریبی در طول سال فقط پنج دایناسور برای فروش عرضه می‌شود و به همین دلیل بازار داغی دارد. این امر تا جایی پیش می‌رود که در برخی موارد قیمت جمجمه یا استخوان یک دایناسور بزرگ با بهای یک تابلو نقاشی یا اثر هنری نفیس برابری می کند.

از هنرمندان مشهوری که خریدار بقایای دایناسورها هستند می توان به «لئوناردو دی کاپریو» و »نیکولاس کیج» بازیگران محبوب آمریکایی نام برد که صاحب تعدادی از استخوان های گونه های مختلف این موجودات عظیم الجثه هستند. علاوه بر سلبریتی‌ها، سیاست‌مداران هم خواهان این استخوان‌ها بوده و تب مجموعه‌داری به ویژه در میان سیاست‌مداران چینی بسیار داغ است؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون، چین یکی از کشورهایی است که علاقه زیادی به جمع آوری بقایای دایناسورها نشان داده و مقامات این کشور وقت و هزینه زیادی صرف اکتشافات منطقه ای می کنند. این استخوان ها به موزه ها، مراکز آموزشی و پژوهشی کشور اهدا شده یا به عنوان کالای لوکس و تجملی در منازل ثروتمندان و سران عالیرتبه حزب کمونیست نگهداری می شود.

در گذشته نه چندان دور فقط شرکت های بزرگ و چند ملیتی خریدار بقایای دایناسورها بودند و از این استخوان ها برای مصارف تجاری و تبلیغاتی استفاده می کردند. برای مثال، شرکت های «مک دونالد» و «دیزنی» در سال ۱۹۹۷ با پرداخت بیش از هشت میلیون دلار یکی از کاملترین بقایای «تراناسورس رکس» از بزرگترین گونه های دایناسورهای دوران ژوراسیک را خریدند و با به نمایش گذاشتن آن در کشورهای مختلف میلیون‌ها دلار درآمد داشتند. ولی در حال حاضر این شرایط تغییر کرده و سرمایه داران آسیایی، اروپایی و آمریکایی با ثروت های عظیم خود خریداران استخوانهای دایناسورها هستند و آنها را در خانه های مجلل و اشرافی خود به نمایش می گذارند.

به گفته برگزار کنندگان این حراج قیمت پایه برای استخوان ۴ متری آلوساروس ۶۵۰ هزار یورو و استخوان ۱۲متری دیپولودوکوس ۴۵۰هزار یورو است ولی انتظار می رود این استخوان ها با قیمت های بسیار بیشتری فروخته شود.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید