هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

ظروف یک بار مصرف ۳۶۰۰ ساله مینوسی‌ها

اگر تا به حال فکر می‌کردید استفاده از ظرف های یک‌بار مصرف امری تازه است، سخت در اشتباه هستید؛ چرا که باستان شناسان باور دارند تاریخچه‌ی ظروف یکبارمصرف به تمدن مینوسی‌ها می‌رسد!

کنده‌کاری‌های انجام شده در یک منطقه‌ی باستانی کرت در یونان گواه آن است که بهره‌گیری بشر از ظرف‌های یک‌بارمصرف پیشینه‌ای چندهزار ساله دارد و ظاهرا بیش‌از آن‌که به مصرف گرایی عصر حاضر مربوط شود، به عدم استقبال از شستن ظرف ها در کلیه اعصار باز می‌گردد.

به گزارش سی‌ان‌ان، تاکنون هزاران جام شراب یکبار مصرف در گودبرداری های جزیره یونانی کِرِت و کاخ کنونوس یافت شده است. این ظروف که ۳۶۰۰ سال قدمت دارند، متعلق به تمدن مینوسی ها که از نخستین تمدن های اژه‌ای و پیشرفته‌ی اروپایی بودند می‌شود.

کارشناسان می گویند از این ظرف های یک‌بار مصرف در مهمانی های بزرگ استفاده می‌شده و نشان می‌دهد شستن ظرف ها در دوران باستان هم کار خوشایندی به شمار نمی‌رفته است.

بیشتر این ظروف سفالی بودند و از همین رو هزاران سال زیر زمین باقی مانده اند و به تازگی یکی از این جام ها در کنار اشیاء و لوازم دور ریختنی دیگر در موزه بریتانیا به تماشای همگان درآمده است.

جولیا فارلی، متصدی این نمایشگاه در موزه بریتانیا، در بیانیه ای گفته است احتمالا مردم با دیدن این که لیوان های یکبار مصرف اختراع عصر مدرن و دنیای مصرف گرایی نیستند، شگفت زده خواهند شد.

تفاوت دو ظرف یک بار مصرف پس از ۳۶۰۰ سال

هم‌چنین خانم فارلی اظهار امیدواری کرده است که نمایش این ظرف های یکبار مصرف، سبب شود مخاطبان نسبت به شیوه های ابتکاری کاهش زباله بیش‌تر فکر کنند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید