هنرگردی مجله تخصصی هنری ایران

مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

پیش بینی می‌شود قطره‌نگاری جکسون پولاک در حراج کریستیز به قیمت 45 میلیون دلار فروخته شود.

کریستیز از نقاشی انتزاعی جکسون پولاک رونمایی کرده است که با امضای سبک قطره‌نگاری این نقاش، ماه آینده به حراج گذاشته خواهد شد. اثر شماره 31 مربوط به سال 1949 در یک فروش عصرانه* در نیویورک در 12 ماه می که به هنر خلق شده در قرن بیستم اختصاص دارد، به بازار عرضه خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود قیمت آن بیش از 45 میلیون دلار باشد که البته بدون گارانتی عرضه می‌شود.

پولاک این اثر را که اندازه آن 31 در 22 اینچ (74/78 در 88/55 سانتی‌متر) است، در سال 1949 در طول دوران شکل‌گیری کار خود به پایان رساند و مجموعه‌ای از نقاشی‌های قطره‌نگاری تولید کرد. این آثار، او را به هنرمندی تبدیل می‌کنند که استاندارد اکسپرسیونیسم انتزاعی را تعیین می‌کند و از دوره‌ای نشأت می‌گیرند که آثار مربوط به آن، بالاترین قیمت‌های حراجی را در پی دارد.

اثر مورد بحث یک‌بار در سال 1967 و بار دیگر در سال 1998 در موزه هنر مدرن نیویورک در بازنگری‌های تخصصی به پولاک، ارائه شد.

آخرین اثری از جکسون پولاک با این شاخصه که در حراج به فروش رفت، اثر شماره 17 مربوط به سال 1951 بود. اثری انتزاعی و سیاه که روی بوم برنزی رنگ‌آمیزی شده بود و از مجموعه تحسین شده‌ی آقای هری مکلو، نجیب زاده املاک و مستغلات و همسر سابقش لیندا، به دنبال یک دعوای حقوقی پس از طلاق آنها به نمایش درآمد. این اثر در نخستین حضور خود در حراج، رکورد جدیدی را برای این هنرمند با قیمت 61.2 میلیون دلار رقم زد.

اگر اثر شماره 31 موفق به فروش مطابق برآورد پیش‌بینی شده شود، جزو چهار اثر برتر این هنرمند در حراج خواهد بود.

این اثر اولین بار نیست که در یک فروش عمومی به نمایش گذاشته می‌شود و واپسین بار بیش از 30 سال پیش در ماه می 1988 در حراج کریستیز ارائه شد که به قیمت 3.5 میلیون دلار فروخته شد.

این تابلو همین هفته در کریستیز لس‌آنجلس و پیش از بازگشت به نیویورک، جایی که پیش از فروش در 12 می به نمایش گذاشته خواهد شد، ارائه می‌گردد.

*لازم به ذکر است فروش روزانه و عصرانه در حراجی‌های معتبر مشخصات متفاوتی دارند. دو تفاوت عمده بین این دو زمان وجود دارد، تعداد آثار ارائه شده در فروش عصرانه به مراتب کمتر از روزانه است اما با قیمت بسیار بیشتری به فروش می‌رسند. فروش‌های عصرانه رویدادهای رسمی‌تری هستند، و با این‌که هر دو زمان فروش برای عموم باز است اما در فروش عصرانه لازم است تا شرکت‌کنندگان از قبل ثبت نام کنند. از آنجایی که زمان فروش روزانه به طور معمول طولانی‌تر است، شرکت‌کنندگان به راحتی تردد دارند که باعث می‌شود محیط دوستانه‌ای ایجاد شود.

رویدادهای فروش عصرانه فضایی نمایشی‌تر دارند که در آن‌ها حتا از قبل بحث می‌شود چه کسی روی چه اثری پیشنهاد قیمت می‌دهد. در نتیجه، فروش روزانه فضای راحت‌تری برای مجموعه‌داران تازه‌کار است. 

فروش روزانه به متخصصین این امکان را می‌دهد که هنرمندان کمتر شناخته شده را شناسایی کنند و یا روی یک ژانر هنری گمنام تمرکز کنند، بنابراین فروش روزانه فضایی تجربی در اختیار شرکت‌کنندگان می‌گذارد. بسیاری از هنرمندانی که آثارشان اکنون در فروش‌های عصرانه به فروش گذاشته می‌شوند، ابتدا در فروش روزانه بودند.

برخی از دست‌اندرکاران بازار هنر نیز معتقدند فروش روزانه جایی است که هنر حقیقی ارائه می‌شود.   

البته با رواج فروش آنلاین، فروش روزانه و عصرانه دیگر تنها راه ارتباط با حراج‌خانه‌ها نیست و مجموعه‌داران جایی مراجعه می‌کنند که اثر هنری خاص خود را پیدا کنند.


آرت‌نیوزپیپر

دیدگاهتان را بنویسید