هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

هنرگردی حامی رسانه‌ای تداکس دانشگاه پارس

تاریخچه تد

بیست و هفت سال پیش بنیاد غیر انتفاعی سپلینگ با هدف گسترش ایده های ارزشمند همایش جهانی تد را راه اندازی کرد. تمرکز اولیه این رویداد که اکنون سالی دو بار برپا می‌شود، روی فن‌آوری و طراحی بود و پس از نزدیک به سه دهه فعالیت، امروزه رویدادهای تد توانسته‌اند مخاطبان بسیاری را در سراسر جهان مجذوب خود کنند. گفتنی است که واژه‌ی تد برگرفته از سه حرف نخست فن‌آوری، سرگرمی و طراحی در زبان انگلیسی است و رویدادهایش به این صورت اداره می‌شوند که سخنرانان ۱۸ دقیقه فرصت دارند تا به خلاقانه‌ترین شکلی که می‌توانند، ایده‌هایشان را ارائه دهند. هم‌چنین پولی بابت این سخنرانی به آنان داده نمی‌شود.

بنابر آمار از مارس سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۴۰۰ سخنرانی به صورت رایگان روی وبسایت رسمی تد تماشا شده است و این اهمیت و جذابیت این رویداد رو می‌رساند؛ اگرچه مانند هر رویداد موفق دیگری منتقدان خاص خود را هم دارد. سرپرست کنونی تد روزنامه‌نگار برجسته رایانه کریس اندرسون است.

تاریخچه تدکس

تدکس یا تداکس هم رویدادی مشابه تد است که برگزارکننده آزاد آن ملزم به پایبندی به چهارچوب‌های تد خواهد بود، ضمن آن‌که این رویداد با آن‌که غیرانتفاعی است، می‌تواند هزینه‌های برگزاری را از پشتیبانان مالی تامین نماید. گفتنی است که سخنرانان تدکس نیز مانند تد پولی دریافت نکرده و سخنرانیشان شامل قوانین کپی رایت نمی‌شود. بنا به آمار تا ژانویه سال ۲۰۱۴، مجموعه سخنرانی‌های تدکس شامل ۳۰۰۰۰ فیلم و ارائه از بیش از ۱۳۰ کشور بوده است.

 

تداکس دانشگاه پارس

تداکس دانشگاه پارس نیز نمونه ای از تداکس دانشگاهی با هدفی همسو با تد است و تیم برگزاری تمامی تلاش خود را معطوف به حضور افرادی که به هر شکلی زمینه ساز تغییر برای ایجاد جهانی بهتر شده اند دارد. این رویداد آدینه ۲۸ مهرماه در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار می‌شود و رسانه هنرگردی مانند گذشته این رویداد را به عنوان حامی رسانه‌ای همراهی می‌کند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید