هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

پیکره های عظیم موآی

سردیس های موآی (moia) که قدمتشان به سالیان دور (1250 پیش از میلاد) بر می گردد از جاذبه های توریستی کشور شیلی به شمار می آیند. از این مجسمه ها که به باور باستان شناسان توسط مردم محلی این کشور ساخته شده اند،887 عدد در جزیره به چشم می خورند. تاریخ شناسان و باستان شناسان بر این باورند که هر کدام از این سرهای غول آسا نماینده یکی از مردمان محلی منطقه به حساب می آمده‌اند.  گویی همیشه زنده، استوار و نیرومند به طبیعت زیبا خیره شده اند و خاک خود را از دست درازی دیگران در امان نگاه داشته اند. با این‌که که این منطقه یک مکان کاملا توریستی و آزاد به شمار می‌رود و همه ساله تعداد زیادی جهانگرد از سرار جهان برای بازدید می آیند ولی این آثار هنری از دستبرد و دزدیده شدن در امان بوده اند و این دلیلی به جز سنگینی و عظیم الجثه بودن آنها ندارد!

Chile__Easter_Island_Rano_Raraku_moia_honargardi_2015-(3)

داستان این آدمک ها و  سر های بیرون مانده از دشت سبز جزیره تنها به بزرگی و قدمت آنان باز نمی گردد. بلکه به تازگی دانشمندان متوجه شده اند که هر کدام از این سرها بدنی در زیر خاک دارند. و آنها به راستی آدمک های عظیم الجثه ای هستند. گویا محلیان این جزیره قصد داشتند قدرت و بزرگی شان را ابدی و ماندگار سازند. این در حالی است که به صورت مکتوب نوشته و یا کتیبه ای برای اثبات دلیل ساخت این آدمک های عظیم الجثه وجود ندارد. یکی از دانشمندان این پروژه در مصاحبه با فاکس نیوز دلیل این کندو کاو را این چنین بیان کرده است:

همیشه برای شناخت یک اثر باید به لایه های زیرین دسترسی یافت


هر کدام از این آدمک ها 4 متر بلندا و 14 تن وزن دارند و جنس آنها از سنگ های آتش فشانی است.


به دلیل موقعیت جغرافیای این منطقه ( 3700 کیلومتر از غرب آمریکای جنوبی و 1770 کیلومتر فاصله به نزدیک ترین جزیره )  مردمان این سرزمین معماری و فرهنگ مخصوص به خود داشته اند.

Chile__Easter_Island_Rano_Raraku_moia_honargardi_2015-(4)

آنا شاه محمدی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید