هنرگردی مجله تخصصی هنری ایران

مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

پس از تصرف دوباره افغانستان به دست طالبان، یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد خواستار نگهداری از میراث فرهنگی افغانستان و حفظ امنیت هنرمندان این کشور شد.

افغانستان در خاک خود دارای دو محل میراث جهانی یونسکو است که شاید بتوان معروف‌ترین آن‌ها را دره بامیان دانست. این دره به دلیل انفجار و تخریب تندیس‌های غول پیکر آن به دست طالبان در سال 2001 میلادی افکار عمومی و کارشناسان میراث فرهنگی سراسر جهان را سخت آزرد. در همین رابطه، یونسکو در بیانیه‌ای اعلام کرده:

هم‌زمان با رخدادها و ۲۰ سال پس از آسیب عمدی به [تندیس] بوداهای بامیان، دبیرکل یونسکو خواهان حفظ میراث فرهنگی افغانستان است

بنابر اعلام یونسکو، «میراث گوناگون و مکان‌های فرهنگی افغانستان نه تنها بخشی جدایی ناپذیر از هویت و تاریخ افغانستان است، بلکه برای کل بشریت اهمیت دارد.» یونسکو تاکید کرده است: «نگهداری از این آثار برای آینده‌ی افغانستان امری حیاتی است.»

«اودری آزولی» مدیرکل یونسکو هم‌چنین خواهان اتخاذ تمامی تدابیر پیشگیرانه لازم برای محافظت از میراث فرهنگی غنی و آثار تاریخی ارزشمند افغانستان در برابر آسیب و چپاول شده است. وی افرود:

یونسکو وضعیت میدانی را از نزدیک پایش می‌کند و متعهد است تمامی تلاش‌های ممکن را جهت نگاه‌داری از میراث گران‌بهای فرهنگی افغانستان انجام دهد.

ابهام در شیوه و منش حکمرانی طالبان نگرانی های بسیاری را در جامعه جهانی به ویژه دوست‌داران فرهنگ و هنر به همراه داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید