هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

آخرین قربانیان بستن پا

تاریخ بشر پر است از اشتباهات جبران نشدنی، رنج‌های مشقت بار و جنگ‌های بسیار؛ آن هم اکثرا بر سر عقاید افراطی و غیر انسانی. مجموعه‌ی پیش رو هم مستند نگاری‌های جو فارل درباره‌ی یکی از همین عقاید افراطی، مشقت بار و جبران نشدنی است: رسم غیر انسانی بستن پا که روی دختران طبقه‌ی اشراف از هزار سال پیش تا سال 1911 در چین انجام می‌شده و آن‌ها را برای همیشه ناتوان از راه رفتن می‌کرده است. این رسم که از دوره‌ی سلسله‌ی سانگ، حدودا بین سال‌های 976-960 پیش از میلاد آغاز شده بود، با شکل گیری جمهوری جدید چین ممنوع اعلام شد. اما هم‌چنان آخرین بازماندگان این ستم بزرگ، با مشقت به زندگی خود در پیری ادامه می‌دهند.

این روش که به “پاهای نیلوفری” هم شهرت دارد، اندازه‌ی پاها را به حدود 3 اینچ (7.62 سانتی متر) محدود می‌کرد که در آن زمان به دلیل علاقه‌ی یکی از شاهزادگان سلسله‌ی سانگ به پاهای کوچک برای معشوقه‌اش، بین زنان دربار و سپس کل دختران و زنان خانواده‌های اشرافی مرسوم گشت. برای رسیدن به این اندازه، انگشتان پای دختران را در کودکی می‌شکستند و با پارچه‌های محکم آن‌ها را به داخل شکل می‌داند و نتیجه این می‌شد که دختران با پاهایی عروسکی هیچ‌گاه نمی‌توانستند به تنهایی و برای طولانی مدت راه بروند.

زنان این مجموعه در دهه‌ی هشت و نهم زندگی خود قرار دارند و پارسال سه تن از آن‌ها فوت کردند. به زودی هم بقیه‌ی آن‌ها از بین ما خواهند رفت اما رنجی که بر این دختران هزار پیش تا کنون رفته، به واسطه‌ی عکس های مستند هیچ‌گاه از ذهن جهانیان پاک نخواهد شد. نگاهی که با دیدن عکس های مستند جو فارل به رسم چین هزار سال پیش داریم را نباید از یاد ببریم؛ چرا که نسل‌های آینده هم به عقاید و رسوم افراطی و غیر منطقی دوران ما به همین دیده خواهند نگریست. برای دیدن عکس های بیش‌تر به صفحه‌ی فیس بوک فارل مراجعه کنید.

نیلوفر علیها

http://www.alihagallery.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید