هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نوار به جای اسپری

گرافیتی یا دیوارنگاری یکی از پر چالش ترین هنرهای خیابانی به شمار می‌رود؛ چرا که از سویی هنرمندان گرافیتی متهم به خراب کاری هستند و از سوی دیگر موضوع بیش‌تر کارهایشان مانند آثار بنکسی در بریتانیا معضلات فرهنگی است که شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید. اما با این حال، این هنرمندان دست بردار نبوده و همچنان در حال آفرینش آثار تازه هستند. از جمله هنرمندان گرافیتی کار ایران هم می‌توان از بلک هند و گروه کاشان گرافیتی نام برد که پیش‌تر به دیوارنگاری های خلیج فارس و سهراب سپهری آن‌ها پرداخته بودیم و چیزی که در مورد ابزار کار اصلی همه‌ی آن‌ها همواره مشترک بوده، بهره‌گیری از اسپری رنگی است. اما این بار یک هنرمند استرالیایی به نام باف دیس با جایگزین کردن نوار به عنوان ابزار اصلی، روش تازه‌ای برای خلق آثارش به کار برده که به گفته‌ی خودش توانسته سرعت اجرای آثارش را بالا ببرد.

tape-street-art-buffdiss-honargardi (1)

او با این روش توانسته راه گریزی برای مقابله با مشکلات قانونی هم پیدا کند. زیرا قوانین برخی شهرداری ها استفاده از اسپری را روی دیوارهای عمومی شهر ممنوع می‌کنند اما هیچ کدام در مورد نقاشی با نوار قانونی مکتوبی ندارند!

tape-street-art-buffdiss-honargardi (2)

باف دیس که به طور اتفاقی و در هنگام اجرای یکی از آثارش با اسپری در سال 2005 به فکر نوار افتاد، اکنون به اندازه‌ای شیفته‌ی این ابزار شده که همه‌ی کارهای جدیدش را با استفاده از آن می‌کشد.

tape-street-art-buffdiss-honargardi (3)

البته بهره گیزی از نوار به جای اسپری میزان آسیب پذیری خود اثر را بیش‌تر می‌کند اما به جای آن کم‌ترین تخریب را برای دیوار به همراه دارد. برای دیدن کارهای بیش‌تر باف دیس می‌توانید به صفحه‌ی او در اینستاگرام و فیس بوک مراجعه کنید.

 

tape-street-art-buffdiss-honargardi (10) tape-street-art-buffdiss-honargardi (9)

 

کسرا علیها

http://mehrazin.wordpress.com

اینجا بخونید: ir.linkedin.com/pub/kasra-m-aliha/3b/469/797/

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید