هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

تکذیب واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران

اولین زمزمه ها

در نوزدهم اسفند ۱۳۹۴ سایت معماری نیوز خبری غیر رسمی مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی را منتشر کرد. در آن مقاله که با قلمی تند و بدون ذکر منبع نگاشته شده بود آمده است: ریاست موزه هنرهای معاصر تهران، که یکی از واحدهای معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، قصد دارد موزه را به بنیاد رودکی که یک بنیاد غیردولتی محسوب می‌شود، واگذار کند. این خبر نگرانی و انتقادات بسیاری را در میان هنرمندان و انجمن های فرهنگی هنری برانگیخت و در بیست و سوم اسفند ماه ۱۳۹۴ انجمن هنرمندان نقاش ایران در بیانیه ای اظهار داشت:

انتشار خبری مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران به بخش خصوصی، باعث ایجاد سوالات و نگرانی‌هایی در جامعه شده است. چندی است اخباری درباره سرنوشت و وضعیت نگهداری آثار موزه منتشر می‌شود که اذهان جامعه هنری را آشفته کرده است. چنان‌که پیش‌تر نیز در بیانیه‌های انجمن به آن‌ها اشاره شده، اما این‌بار واگذاری موزه به نهادی خصوصی، دغدغه‌هایی جدی را به‌وجود آورده است که پاسخگویی فوری مسؤولان دولتی را می‌طلبد.

متاسفانه در بیشتر موارد، اخذ تصمیمات مهم در حیطه فرهنگی و هنری پشت درهای بسته و بدون همراهی و همفکری نخبگان فرهنگی و مشارکت انجمن‌ها و مجامع هنری صورت گرفته و هنرمندان از تصمیمات سرنوشت‌ساز، مهم و تأثیرگذار فرهنگی بی‌اطلاع بوده‌اند.

کثرت نمونه‌های واگذاری ناموفق در بحث خصوصی‌سازی طبق اصل ۴۴ و تکرار سناریوهای منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیر در این خصوص، ما را بر آن می‌دارد تا از معاونت محترم هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست محترم موزه هنرهای معاصر بخواهیم در صورت صحت خبر، علت این تصمیم عجیب را رسما اعلام کنند.

از سوی دیگر اعلام موجودی گنجینه ارزشمند موزه و تهیه صورت کاملی از آن که سرمایه ملی است، مدت زیادی است که مورد درخواست انجمن هنرمندان نقاش ایران، هنرمندان و دلسوزان هنرهای تجسمی کشور بوده است.

انجمن هنرمندان نقاش ایران هشدار می‌دهد که واگذاری موزه و سکوت مسؤولان در این مورد، عواقب ناگواری در جریان هنرهای تجسمی کشور به وجود خواهد آورد و باعث تضییع حقوق ملت ایران و همچنین نابودی سرمایه ملی و میراث گرانبهای هنر خواهد شد. چنانچه این خبر صحت داشته باشد، ما خواستار رسیدگی مستقیم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به این موضوع هستیم.

در بیست و چهارم اسفند ۱۳۹۴، بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، در پاسخ به انتشار اخباری مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران به بنیاد رودکی، اظهار داشت: هنوز طرحی مبنی بر واگذاری این موزه به بنیاد رودکی به‌طور رسمی به ما اعلام نشده است و اگر این اتفاق بیفتد، بنیاد حتما آن را به ط‌ر رسمی اعلام و رسانه‌ای می‌کند.

وی این ایده را مربوط به بیش از ده سال پیش توصیف کرده و آن را مرتبط با کاهش حضور دولت در حوزه اجرا دانست. این در حالی بود که پیش از این گزارش، اخباری غیر رسمی فضای اینترنت را مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران به بنیاد رودکی پر کرده بود که واکنش مجید ملانوروزی سرپرست موزه، برخی هنرمندان و انجمن های هنری را در پی داشت. به گونه‌ای که تنها بیست و هفت دقیقه پس از خبر اول در ایسنا، آن رسانه در خبری دیگر به نقل از سرپرست موزه هنرهای معاصر،  مطرح شدن طرحی مبنی بر واگذاری این موزه به بنیاد رودکی را رد کرد.  مجید ملانوروزی افزود در همان خبر بیان کرد: در زمینه این واگذاری هیچ اعلام رسمی و نامه‌ای به ما نرسیده و خود موزه هم درخواستی در این زمینه نداشته است.

موج دوم و تکذیب

در موج دوم صحت داشتن یا نداشتن این واگذاری، سیلی از خبرهای بدون منبع و غیر رسمی مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران به بنیاد رودکی در روز چهارشنبه هجدهم فروردین ماه ۱۳۹۵، گروه ها و شبکه های اجتماعی را درنوردید. واکنش دیرهنگام مراجع و پوشش خبری نه چندان قوی رسانه های رسمی هم به گسترش شایعات دامن زد و متاسفانه در نتیجه‌ی جوی احساسی، اختلاف‌هایی بی‌مورد در میان هنرمندان منتقد بروز کرد. این سراسیمگی که نشان از اهمیت بالای موزه هنرهای معاصر برای مردم، هنرمندان و انجمن‌ها می‌داد، بالاخره با واکنش مراجع همراه شد و آن‌ها در تاریخ نوزدهم فروردین ماه ۱۳۹۵، به تکذیب خبر پرداختند.

در همین رابطه علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر ارشاد در گفت و گو با ایسنا موضوع واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران به بنیاد رودکی را شایعه خواند و صحت آن را تکذیب کرد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید