هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

شکایت رومن پولانسکی از آکادمی اسکار

در تازه‌ترین درگیری‌های رومن پولانسکی و آکادمی اسکار، این کارگردان مشهور از آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در آمریکا شکایت کرد. علت این شکایت اخراج وی از این آکادمی عنوان شده است.

البته این اتفاق به تازگی رخ نداده و یک سالی از آن می‌گذر. در آن زمان عضویت رومن پولانسکی و بیل کازبی، ستاره برنامه‌های تلویزیونی به دلیل «نقض ضوابط اخلاقی» لغو شد. یکی از وکلای این کارگردان نامدار سینما گفت که آقای پولانسکی “بدون هشدار” و بدون این که به او فرصت پاسخگویی داده شود، از اسکار اخراج شده است. هارلند براون، وکیل پولانسکی پرونده او را هفته گذشته به دادگاه عالی لس‌آنجلس تحویل داد و نامه جداگانه‌ای هم به هیات مدیره آکادمی نوشته است.

اسکار پس از این شکایت در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که اخراج رومن پولانسکی منصفانه بوده و این تصمیم غیرقابل تغییر است. هم‌چنین در این بیانیه آمده است:

فرآیند اخراج آقای پولانسکی منصفانه و منطقی بوده و این تصمیم برنمی‌گردد.

صحنه‌ای از فیلم پیانیست

رومن پولانسکی جایزه اسکار بهترین کارگردان را در سال ۲۰۰۳ برای فیلم پیانیست دریافت کرد و علاوه بر آن، دو بار هم نامزد دریافت این جایزه شده است. گفتنی است او در سال ۱۹۶۹ به عضویت آکادمی اسکار درآمده بود.

آقای پولانسکی در سال ۱۹۷۷ پس از اعتراف بهداشتن رابطه جنسی غیر قانونی با سامانتا گایمر که در آن زمان تنها ۱۳ سال داشت، ۴۲ روز در زندان بود و پس از آن به اروپا گریخت و تلاش‌های دولت آمریکا برای بازگرداندنش به خاطر برخورداری او از تابعیت کشورهای فرانسه و لهستان تا کنون موفقیت‌آمیز نبوده است. این اتفاق در سال ۱۹۷۷ در خانه جک نیکلسون هنرپیشه سینما و زمانی رخ داد که آقای نیکلسون خود در منزلش نبود.

سامانتا گایمر در آن زمان تنها ۱۳ سال داشت

سامانتا گایمر پیش‌تر گفت که آقای پولانسکی را برای ارتکاب این جرم در ۴۰ سال پیش بخشیده است. اما قاضی دادگاه گفت که شهادت خانم گایمر نشان‌دهنده آسیبی است که به او وارد شده و عدالت درباره رومن پولانسکی باید اجرا شود.

آکادمی در زمان اخراج رومن پولانسکی و بیل کازبی در بیانیه‌ای اعلام کرد:

اعضای آکادمی با در نظر گرفتن استانداردهای رفتاری این سازمان تصمیم به اخراج بیل کازبی بازیگر و رومن پولانسکی کارگردان گرفته‌اند. هیات مدیره آکادمی بر ضوابط اخلاقی که اعضا را ملزم به رعایت ارزش‌های آن و محترم شناختن شأن انسان‌ها می‌کند، تاکید دارد.

در همان زمان جیمز کوک، گزارشگر بی‌بی‌سی، پرسید: “چرا بیش از ۴۰ سال طول کشید تا هالیوود تصمیم بگیرد که جرم تجاوز به یک دختر ۱۳ ساله مادون شان و احترام انسانیت است؟”

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید