هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نمایشِ آثار فرکتال‌آرت مهرداد گروسی در گالری هنر امروز

 

Mehrdad-Garousi
مهرداد گروسی

آیین گشایش: جمعه 8 خرداد 1394 ساعت 16 الی 20

ایلیف آییتر در معرفی آثار مهرداد گروسی چنین می‌نویسد:

اولین آشنایی من با کارهای غیرمعمولِ مهرداد گروسی به‌سال 2010 بر می‌گردد، یعنی زمانی که یک مقاله برای مجله‌ی آکادمیکی که من سردبیرش هستم نوشت، مقاله‌ای که در آن به تحلیل و توصیف آثار خودش می‌پرداخت. هنرِ گروسی حولِ فراکتال‌ها می‌چرخد، فراکتال‌هایی که به‌قول خودش «برخورداری هم‌زمان از نظم و بی‌نظمی، خودتشابهی، و تمایل به مقیاس‌پذیری برخی ویژگی‌های آن‌ها هستند، همان ویژگی‌هایی که کمابیش بر رفتارهای طبیعیِ کیهان حکم‌فرما هستند». فراکتال‌ها دربردارنده‌ی مفاهیمی چون بی‌نهایت، پیچیده‌گی، و بی‌نظمی هستند و از ظرفیتی ذاتی برای تعریف، پیشبرد، و حصولِ استنتاج‌هایی بر مبنای عناصرِ عددیِ سازنده‌ی جامعه‌ی پست‌مدرن‌مان برخوردارند.

در واقع بُعد زیباشناسیِ خاصی که گروسی به این حوزه وارد کرده فراکتال‌های او را به نمایشگاهی از آثارِ هنری تبدیل کرده است. من قبلا تصاویر زیادی دیده‌ام که با نرم‌افزارهای فراکتالی یا با استفاده‌ی صرف از کدهای کامپیوتری ساخته شده‌اند، اما تنها تعداد کمی از آن‌ها مثل آثار گروسی مرا مجذوب خودشان کرده‌اند. چون تعدادِ چندان زیادی از آن‌ها  مثل آثار گروسی بر پایه‌ی سنتی غنی و نیرومند از زیباشناسی (مثل فرهنگ بصریِ به‌شدت غنیِ ایرانی) استوار نیستند.

 در آثاری چون Intelligence Cube و The Source انعکاس‌هایی از این سنتِ بصری به‌طور  تنگاتنگی با زبان هنر معاصر پیوند خورده‌اند. این آثار از یک‌سو از ویژگی‌هایی برخوردارند که در تصویرسازی‌های باستان ممکن است با نمونه‌هایشان برخورد کنیم و از سوی دیگر به دنیایی کاملا متضاد تعلق دارند، دنیای مقیاس‌پذیری که به‌طور سه‌بُعدی می‌توان در آن سفر کرد، دنیایی که با وجود تقارن و زیبایی‌اش در آستانه‌ی نوعی فروپاشیِ فرمیِ بی‌انتها قرار دارد. در مقابل، آثاری چون Pillars و Industrial Redemption ما را به قلمروهای سه‌بُعدی آشناتری می‌برند، فضاهایی که نزدیکی بیشتری با دنیای اطرفمان دارند، یعنی دنیایِ ناپایدارِ پست‌مدرن.

اگر بخواهیم کلی صحبت کنیم، در تحلیل آثار و نوشته‌های گروسی با دو چیز روبه‌رو هستیم: اول متفکری عمیق که صرفا مجذوبِ تولید آثاری فرم‌گرا نیست، بل‌که چنین آثاری نتیجه‌ی لاجرم جستجوی ذهنی او هستند. دوم هنرمند با استعدادی که هدایتِ مدیوم کاملا نوینی از بیان بصری را برعهده دارد که امکان خلق چنین آثاری را به او می‌دهد.

(ایلیف آییتر)

Elif Ayiter

Editor of Metaverse Creativity Journal

Assoc. Professor at Sabanci University  (Istanbul, Turkey)

گالری هنر امروز در  بلوار میرداماد، خیابان رودبار شرقی، جنب کوچه لشکرک، پلاک 19، طبقه 3 واقع شده است و علاقه‌مندان می‌توانند از 8 الی 20 خرداد 1394 ساعت 14 الی 20 به‌تماشایِ این آثار بپردازند

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید