هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

پروژه رنگ درون

الهام از نور

پروژه رنگ درون به عنوان نقطه عطفی در دانشگاه تگزاس – واقع در شهر آستین – قرار گرفته بر بام مرکز فعالیت های دانشجویی (SAC)، برخاسته از تمایل دانشجویان به نوعی انزوای صلح آمیز است. از طریق فرایند طراحی مشارکتی، دانشجویان نقشی محوری در تعریف عملکردها و برنامه دهی در مرکز فعالیت های دانشجویی و نهایتا در پردیس دانشگاهی را دارند. مثالی از نتیجه ی این فعالیت ها، همکاری با هنرمند بین المللی جیمز تورل درطراحی یک آسمان نما (Skyspace) می باشد. جیمز تورل هنرمند شناخته شده به عنوان “تندیس گر نور” است. طراحی او روابط سنتی میان هنر، اشیا و بیننده را به چالش کشیده و در میان بازی رنگ و نور، این چیدمان به صورت بنیادی ادراک فرد را از آسمان تغییر می دهد، طوری که به نظر می رسد آسمان تا سطح ناظر پایین آمده است و یا حضور فیزیکی وجود ندارد. درعوض نور و ادراک رسانه ی هنری او می باشد. به گفته ی تورل:

نور آن قدرها هم چیزی نیست که نزول خود را نشان دهد

 the-color-inside-overland-partners-honargardi (12)  the-color-inside-overland-partners-honargardi (11)

آسمان نما در پشت بام مرکز فعالیت های دانشجویی، تقریبا از دید رهگذران داخل خیابان مخفی است. بازدیدکنندگان به طبقه سوم می روند و در پایان از یک راهروی طولانی وارد یک فضا با حجم بیضوی با تشعشعات گرم چراغ های LED، کف ونیمکت صیقلی بازالت سیاه، و دیوارهای خمیده گچی، که توجه را مستقیما به سقف بالا معطوف می کند، می شوند. در طول برنامه ی یک ساعته هر روز- در سپیده دم و غروب – با تغییرات رنگ درون، این فضا می تواند 25 نفر را به راحتی در خود جای دهد و تجربه ی جمعی صمیمانه ای را خلق کند. یک سکانس متغییر از آسمان، خورشید، و اشباع رنگی از میان بازشوی سقف قابل دیدن می باشد.

 the-color-inside-overland-partners-honargardi (13)  the-color-inside-overland-partners-honargardi (14)  the-color-inside-overland-partners-honargardi (18)
 the-color-inside-overland-partners-honargardi (17)  the-color-inside-overland-partners-honargardi (16)  the-color-inside-overland-partners-honargardi (15)

سادگی و معنویت

در این پروژه، با معطوف کردن توجه به مکانیسم ادراک درعمل دیدن، تورل این آگاهی را به ما القا می کند که: تجربه های ذهنی ما، فهم ما از واقعیت و جهان اطراف ما را شکل می دهد. این فرایند ادراک شبیه به آنچه در بسیاری از شیوه های تفکر شرقی رایج است، می باشد و تورل خودش آن را شبیه به تمرین های فرقه ی کوایکر می داند که در آن عمل و عبادت نماز گزاران خاموش و آرام،  به درون رفتن برای خوشامد گویی به نور تعریف می شود.

با اعتقاد به اینکه سادگی، معنویت را تسهیل می کند، کارهای تورل تمایل به کم گویی دارند، در عین حال فضای ساده ی فریب دهنده از طریق دقت فنی زیادی ایجاد شده است. پروژه رنگ درون یک اثر قابل توجه از نظر زیبایی، جزییات، و اجرای دشوار می باشد. فرم بیضوی شکل نیازمند شبکه سازه ای غیر سنتی که به محورهای اصلی و فرعی بیضی مربوط می شوند، می باشد. وزن سازه مانع از آن شد که به طور مستقیم به سقف مرکز فعالیت های دانشجویی متصل شود، و در نتیجه 7/8  اینچ بالای بام معلق می باشد و توسط دو تیر فولادی نگه داشته شده است. رنگ درون فرصتی نادر برای تجربه ی یکی از 80 پروژه ی آسمان نما تورل است، همچنان که برای دانشجویان فضایی برای صلح و تامل فراهم می کند.

تورل اظهار می کند:

من همیشه می خواسته ام که نور را به آن نوری که شما در رویاهایتان می بینید تبدیل کنم

 

 the-color-inside-overland-partners-honargardi (3)  the-color-inside-overland-partners-honargardi (1)  the-color-inside-overland-partners-honargardi (2)

مینا مختاریان

معمار

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید