هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

گفتگو با آی تای شکیبافر

آی تای شکیبافر از آن دست هنرمندانی است که تجربه‌ای فراتر از سنش دارد. فرصتی دست داد که با این هنرمند فعالِ جوان گفتگویی داشته باشیم که چکیده آن را در زیر می‌خوانید:

  • چرا رزومه شما تا این حد فراتر از سن شماست؟

در درجه اول سپاس از این نوع نگاهتان، واقعیت از همان سنین ابتدایی نوجوانی بدلیل شرایط خانوادگی در جمع هایی قرار داشتم که اغلب از اساتید دانشگاه ها، کارگردان های بزرگ، نظریه پردازان و منتقدان بودند و قطعا حضور در این جمع آن هم در آن سن تاثیر به سزایی در نگرش شما به کائنات و جهان هستی خواهد شد. علاوه بر این در همان سنین نوجوانی کتبی که مطالعه می کردم اغلب گرایش به تاریخ هنر و فلسفه و زیبایی شناختی داشتند. تمام این موارد، در طول زمان، سبب می شوند تا شما گام هایی بگذارید که کمی فراتر از سنتان خواهد بود.

aitai-shakibafar-photography-honargardi-2
اثر آی تای شکیبافر
  • به عنوان یک هنرمند فعال و جوان چه چالش ها و معضلاتی را پیش روی خود می بینید؟

اگر صادقانه بخواهم بگویم در حال حاضر در کشور ما هنرمند بودن معنایی ندارد، اگر بخواهید اثر هنری خلق کنید باید درآمد داشته باشید، کسب درآمد حال حاضر برای یک هنرمند در کشور ما چیست؟ بیش از هفتاد درصد دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته ای هنری بیکار هستند و در همین راستا اثری هم خلق نمی شود، چرا که درآمدی ندارند و اگر هم خلق شود در همان دیوار خانه می ماند، در نهایت شما می توانید تدریس کنید و در بهترین حالت در جشنواره ای مبلغی اندک را بدست بیارید. فکر می کنم این معضل آنقدر گستردگی دارد که همه چیز را در بر می گیرد.

  • چه توصیه ای به هم نسلان خود دارید؟

تنها توصیه ای که در حال حاضر دارم این هست که هدفشون رو از کاری که در حال حاضر قصد انجامش رو دارند مشخص کنند، به عنوان مثال اگر قصد دارند وارد دانشگاه شوند از خود بپرسند در انتها به چه چیزی می خواهند دست پیدا کنند که حتما در دانشگاه وجود دارد، و یا اگر می خواهند در جشنواره ها شرکت کنند و یا وارد پژوهش در عکاسی شوند برای تک تک کارهای خود دلیل داشته باشند، هدف را برای خود مشخص کنند، نیازی به توضیح برای دیگران نیست، همینکه مسیر برای خودشان واضح باشد یعنی تمام چیزی که از زندگی می خواهند.

  • با توجه به تجارب شرکت در مسابقات خارجی عمده ترین تفاوت میان فراخوان های داخلی و خارجی را در چه می بینید؟

واقعیت این است که در فستیوال های خارجی شرایط را برای عکاس کاملا روشن می کنند، به عنوان مثال دو بخش تعیین می شود، یکی بخش حرفه ای و دیگری بخش آماتور، این می تواند رقابت را سالم تر کند و شانس بیشتری به عکاسان و هنرمندان بدهد. تفاوت عمده دیگر موضوعات است، موضوعات مسابقات داخل کشور بسیار کلی نگری می شود، اما موضوعات فستیوال های خارجی کاملا موشکافانه و جزئی انتخاب می شوند.

  • در حال حاضر مشغول انجام چه پروژه ای هستید؟

در حال حاضر در مرحله پیش تولید مجموعه عکس جدیدم هستم، با تیم عکاسی ام جلساتی برگزار کرده ایم و هماهنگی های اولیه صورت گرفته است، این مجموعه یک مجموعه کارگردانی شده است و از عوامل گسترده ای تشکیل شده که در باره زندگی این جهان و جهان دیگر است.

  • چه چشم اندازی را پیش روی خود می بینید؟

هیچ وقت نمی توانم در این مورد با قطعیت صحبت کنم، فقط می توانم به صراحت بگویم در وضعیت کنونی ما تلاش های فردی ما فقط یک سمت ماجراست و قسمت اعظم آن است که چه رخ دادی در انتظار ماست!

اما امیدوارم بتوانم به خواسته قلبیم که اتمام درسم در مقطع دکترا می باشد به زودی برسم.

aitai-shakibafar-photography-honargardi-1
اثر آی تای شکیبافر

در انتها از تیم اجرایی هنرگردی تشکر می کنم و قابل ذکر هست تلاش های شما و همکارانتان در راستای شرایط هنری جامعه قابل ستایش است. با آرزوی موفقیت برای شما و همکارانتان و همچنین تمامی هنرمندان کشور.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید