هنرگردی مجله تخصصی هنری ایران

مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

فرهاد مشیری، نقاش و هنرمند پرآوازه و معروف به گران‌ترین نقاش ایرانی، روز چهارشنبه ۲۷ تیرماه در سن ۶۱ سالگی و در پی سکته قلبی درگذشت.

مشیری از جمله هنرمندان معاصر ایران است که در سال ۱۳۸۷ نخستین سری آثارش را با کوزه‌ها آفرید و با همان هم شهرتی جهانی یافت. او از همان زمان در حراج‌ آثار هنری خاورمیانه و اروپا و آمریکا، خریداران و مشتاقان فراوانی یافت. تا جایی که از او به عنوان نخستین هنرمند خاورمیانه‌ای یاد می‌شود که یک اثرش در سال ۲۰۰۸ به قیمتی بیش از یک میلیون دلار فروخته شد و در سال ۲۰۱۲ در فهرست ۵۰۰ هنرمند برتر جهان قرار گرفت.

آثار او آمیزه‌ای از عناصر سنتی در هنر و زندگی مردم ایران و روش‌های مدرنی است که بیش از همه از هنر پاپ الهام گرفته است. در ایران او را به‌عنوان «نقاش کوزه‌ها» می‌شناسند؛ چرا که معروف‌ترین آثارش از کوزه‌ها و خم‌های سفالی ایران الهام گرفته‌اند.
در کارنامه حرفه‌ای فرهاد مشیری برپایی نمایشگاه‌های انفرادی بسیاری در تهران، نیویورک، لندن و پاریس به چشم می‌خورد و علاوه بر آن، آثارش در بسیاری از موزه‌های بزرگ جهان از جمله در نیویورک، لندن، رم،‌ مونیخ، اسلو،‌ ژنو، دبی، شارجه و بسیاری از شهرهای دیگر به نمایش در آمده است.

فرهاد مشیری از جمله نقاشان بنام ایرانی بود که آثارش مورد توجه بسیاری از مجموعه‌داران غربی قرار گرفته است.
فرهاد مشیری از جمله نقاشان بنام ایرانی بود که آثارش مورد توجه بسیاری از مجموعه‌داران غربی قرار گرفته است.

فرهاد مشیری در سال ۱۳۴۲ در شیراز زاده شد. در سال ۱۳۶۸ با پایان تحصیلاتش از آمریکا به ایران بازگشت و کار حرفه‌ای خود را آغاز کرد. کار خلاقه‌اش را با کارتون و انیمیشن شروع کرد، اما این برایش کافی نبود و به‌دنبال یک شیوه شخصی در هنر و زندگی رفت و در این مسیر اشیاء و وسایل برایش مهم شدند.

فرهاد مشیری، نقاش نوگرا و خالق مجموعه آثار «هیبرید» و «دختران ایران»، در سن ۶۱ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

مجموعه «نقاشی‌های کوزه» از آقای مشیری به جا مانده است. در این آثار عباراتی ساده در قالب خطاطی و خوشنویسی روی سطح کوزه‌های سفالین حک شده‌اند.

یک اثر دیگر او به نام «شماره‌های سیاه روی سفید» امسال در بیستمین حراج تهران به قیمت ۱۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان توسط یک مجموعه‌دار خریداری شد.

دیدگاهتان را بنویسید