هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

آراتا ایسوزاکی جایزه معماری پریتزکر را از آن خود کرد

نوبل معماری به معمار ژاپنی رسید

آراتا ایسوزاکی معمار برجسته ژاپنی برنده جایزه صد هزار دلاری «پریتزکر» شد. از این جایزه‌ی مهم اغلب به عنوان «نوبل معماری» یاد می شود.

سالن مجمع ملی یکی از چندین پروژه این آرشیتکت معروف در خاورمیانه است.

این معمار ۸۷ ساله، به دلیل برخورداری از دانش گسترده تاریخ و تئوری معماری و رویکردی رژف و در حال تحول در هنر معماری این جایزه معتبر را دریافت کرد.

کتابخانه پیش‌دانشگاهی اویتا یکی از آثار اولیه (۱۹۶۶) و تحسین شده‌ی آراتا ایسوزاکی بوده است.

آقای ایسوزاکی در شش دهه فعالیت خود در عرصه معماری، بیش از ۱۰۰ ساختمان در سراسر آسیا، اروپا، آمریکای شمالی، خاورمیانه و استرالیا طراحی کرده است.

پائولا سنت جوردی

از ساختمان‌های مشهور او می توان به استادیوم ۱۷ هزار نفره «پائولا سنت جوردی» بارسلون اشاره کرد که میزبان بازی‌های المپیک تابستانی سال ۱۹۹۲ بود.

موزه هنرهای مدرن در ژاپن

آراتا ایسوزاکی در سال ۱۹۶۳ با پروژه آینده نگرانه «شهر معلق» خبرساز شد؛ پروژه ای که منطقه «شینجوکو» در توکیو را روی شهر دومی معلق در هوا شبیه درخت تصور می کرد. هر چند این بینش با واقعیت فاصله زیادی داشت ولی در طرح هایش که به ثمر رسید از زمانه خویش جلوتر بود.

کتابخانه مرکزی کیاتاکیوشو با ریشه‌هایی از معماری بروتال ژاپنی

جالب است بدانیم ایسوزاکی، نهمین ژاپنی تباری است که جایزه معتبر «پریتزکر» را می گیرد. هم‌چنین در طول چهار دهه اعطای نوبل معماری، یعنی از سال ۱۹۷۹ تنها سه زن این جایزه را دریافت کرده اند که نخستین آن‌ها در سال ۲۰۰۴ توسط «زاها حدید» معمار مشهور بریتانیایی عراقی تبار کسب شد. متاسفانه وی سال گذشته درگذشت.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید