هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

آلخاندرو آراونا برنده جایزه پریتزکر ۲۰۱۶

آلخاندرو آراونا به عنوان برنده جایزه پریتزکر 2016 اعلام شده است. با برجسته کردن تلاشهای وی در بهبود محیط شهری و مقابله با بحران جهانی مسکن، هیات داوران جایزه پریتزکر چگونگی تلاش هنری این آرشیتکت شیلیایی را در برخورد با مسایل معماری، و همچنین مقابله با چالش های اقتصادی و اجتماعی امروز را در کارهای این آرشیتکت ستودند. آراونا چهل و یکمین برنده جایزه پریتزکر و اولین شیلیایی است که موفق به دریافت این جایزه شده است.

Alejandro_Aravena_-_Photo_by_Giorgio_Zucchiatti_-_Courtesy_la_Biennale_di_Venezia_

آراونا در سن 48 سالگی پروژه های زیادی در زمینه های خصوصی، عمومی و آموزشی در کشورهای شیلی، آمریکا، مکزیک، چین و سویس اجرا کرده است. اما شاید برجسته ترین کار وی، ساخت 2500 واحد مسکونی باشد که با سیاست های سکونتی دولتهای کشورهایی که در آنجا کار می کرد، در هم آمیخته و با یک رویکرد فرصت طلبی در قبال نیروهای بازار مسکن، توانست اثر عمیقی در جوامع با درآمد کم داشته باشد.

PritzkerPrize_Alejandro-Aravena-honargardi-artevents_iran_tehran_architecture_2016 (6)

هیات داوران جایزه پریتزکر در بیانیه رسمی خود آورده است:”آلخاندرو آراونا، احیای یک معماری با سو گیری اجتماعی بیشتر، به ویژه در تعهد بلند مدت خود برای مقابله با بحران مسکن جهانی و مبارزه برای یک محیط شهری بهتر برای همه را، مجسم کرده است. همانگونه که در نوشته های او، فعالیت ها و طرح هایش به وضوح منعکس شده، او درکی عمیق از معماری و جامعه مدنی دارد. نقش معمار در حال حاضر در خدمت به نیازهای اجتماعی و انسانی به چالش کشیده، و آلخاندرو آراونا به وضوح، سخاوتمندانه و به طور کامل به این چالش پاسخ داده است.”

PritzkerPrize_Alejandro-Aravena-honargardi-artevents_iran_tehran_architecture_2016 (2)

پس از اعطای جایزه سال 2014 به شیگرو بان، فری اتو در سال 2015 و امسال به آلخاندرو آراونا، جایزه پریتزکر به تازگی تمایل به رسمیت شناختن معمارانی که فراتر از مرزهای سنتی این رشته معماری رفته اند را نشان داده است؛ معمارانی که قادر به ارائه راه حل برای مشکلات فوری جامعه هستند.

PritzkerPrize_Alejandro-Aravena-honargardi-artevents_iran_tehran_architecture_2016 (4) PritzkerPrize_Alejandro-Aravena-honargardi-artevents_iran_tehran_architecture_2016 (5)

برای دیدن آثار بیش‌تر آلخاندرو آراونا می‌توانید به وبسایت شخصی وی مراحعه نمائید.

نیلوفر علیها

http://www.alihagallery.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید