هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

اثری ارزشمند، پنهان در زیر خیابانهای لندن

یک تکه نقاشی فرسک (آبرنگ روی گچ) که زمانی بر دیوار خانه ی یک شهروند ثروتمند رومی خودنمایی می کرده، توسط باستان شناسان در خیابان لایم لندن کشف شده است. باستان شناسان شرکت MOLA این قطعه فرسک را در فاصله شش متری از سطح زمین، در حالی پیدا کردند که زمین مورد بحث برای ساخت یک ساختمان اداری گود برداری می شد. این فرسک که یکی از بازمانده های نقاشی های دیواری بریتانیای رومی است، به اواخر قرن اول میلادی و اولین دهه های شهر لندن برمی گردد.

به لطف یک پروژه ساخت و ساز بزرگ رومی، این نقاشی دیواری نادر، به معنای واقعی کلمه در زمین مهر و موم شده بود. در قرن اول میلادی، ساخت دومین بازیلیکا شروع شد که مرکز فعالیتها ی مدنی شهر محسوب می شد و بزرگترین ساختمانی بود که تا به آن زمان در شمال آلپ ساخته می شد. قبل از شروع ساخت و ساز، منطقه مسطح شد. دیوار نقاشی شده بطور عمدی سرنگون شد و ساختمان بازیلیکا بلافاصله روی آن ساخته شد، که بدین ترتیب این نقاشی را برای نزدیک به 2000 سال بطور فوق العاده ای محافظت کرده است.

این قطعه که روی آن به زمین بود را از نشانه های مشخصی که گچ دیوار به آنها متصل بوده شناسایی کردند. بقایای شکننده ی آن، که ابعادی به عرض حدود 5/2 متر و ارتفاع بیش از 5/1 متر دارد، به دقت توسط باستانشناسانِ مرمت گر به 16 قسمت تقسیم شده و از سایت برداشته شده است.

هر بخش با تقویت کردن آن، برش خاک زیرین و برداشتن کلی آن قسمت انجام شد به طوری که خاک چسبیده به آن به محافظت فرسک کمک کند. مرمت گران در آزمایشگاه به سرعت و تا زمانی که هنوز قطعه مرطوب بود، شروع به تمیز کردن میکروسکوپی کردند تا بتوانند سطح نقاشی شده زیرین را که ضخامت آن میلیمتری است را بیرون بکشند.

لیز گودمن که از تیم باستانشناسی MOLA است می گوید: این پروژه واقعا چالش برانگیز بود ولی در نهایت پاداش خوبی داشت. در حالی که ما بر روی این قطعه ی بزرگ و شکننده فرسک کار می کردیم زمان بسیار اهمیت داشت، اما برداشتن پوشش این قطعه ی تزئیتی گچی که نزدیک به 2000سال دیده نشده است، شادی وصف نشدنی داشت.

برای کارشناسان نقاشی، این آبرنگ که استادانه درست شده، مد و سبک زندگی اولین ثروتمندان لندنی را نشان می دهد. این نقاشی به احتمال زیاد در تزئین اتاق پذیرایی که در آن از مهمانان استقبال می شده و سرگرم می شدند، بکار رفته است.

بخش مرکزی، در یک پس زمینه ی پانل های عمودی سبز و سیاه، گوزنی را در حال خوردن برگ درختان در کنار پرندگان، میوه و یک تاک بافته شده در اطراف یک چهلچراغ، به تصویر می کشد. پانل های قرمز رنگی با حاشیه ی کرم رنگ، سراسر این طرح تزئینی را احاطه کرده اند.

این نقاشی دیواری توسط یک هنرمند ماهر و با رنگدانه های طبیعی نقاشی شده است، به جز یک بخش از رنگ قرمز بر روی ساقه ی تاک که از سولفور جیوه است و رنگدانه ای بسیار گران قیمت بوده که از اسپانیا استخراج می شده.

اگرچه قطعه های کوچکی قبلا در لندن پیدا شده بود، اما یک دیوار نقاشی شده ی کامل یک اتفاق نادر است. این نوع طراحی تا به حال در نقاشی های کشف شده از دوران بریتانیای رومی دیده نشده است و نزدیکترین مثال مربوط به یک خانه ی ویلایی در کلن، آلمان می شود.

متخصصین باستان شناس همچنان در حال بررسی این فرسک و سوابق باستان شناسی به دست آمده از حفاری ها ی اطراف آن هستند تا بتوانند تصویری از چگونگی این منطقه در دوره ی رومن بدست آورند.

نیلوفر علیها

http://www.alihagallery.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید