هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

اسطوره طراحی مد کارل لاگرفلد درگذشت

اسطوره‌ای با شهرت جهانی

طراح سرشناس مد کارل لاگرفلد امروز در سن ۸۵ سالگی در پاریس درگذشت. این اسطوره طراحی، علاوه بر برند شخصی خود، برای مزون‌های مشهوری چون شانل، کلوئه و فندی نیز به طراحی می‌پرداخت و از او ماه گذشته که برای نخستین بار در نمایش مد “شانل” غایب بود، این گمانه‌ را تقویت کرد که وضع سلامتی او خوب نیست.

کارل اوتو لاگرفلت در سال ۱۹۳۳ در هامبورگ و در آلمان در آستانه قدرت گرفتن هیتلر به دنیا آمد و هنگامی که وارد صنعت مد شد، نام خانوادگی‌اش را برای آن که “تجاری‌تر” باشد به لاگرفلد تغییر داد. سپس در نوجوانی به پاریس مهاجرت کرد و دستیار پیر بالمن، طراح سرشناس فرانسوی شد و چندی بعد همکاری‌اش را با مزون‌های ژان پاتو، فندی و کلوئه آغاز کرد و از سال ۱۹۶۵ مدیر طراحی فندی بود که عمدتا کیف و کفش پوست و چرم تولید می‎کرد.

وفادار به شانل تا پایان عمر

یک دهه پس از آنکه کوکو شانل درگذشت، وی در سال ۱۹۸۳ به عنوان مدیر طراحی، کارش را با مزون شانل آغاز کرد و به سبب آوازه‌ای که در پهنه‌ مد به هم زد، به او “قیصر کارل” هم می‌گفتند. گفتنی است اگرچه او یک سال پس از درگذشت کوکو شانل طرح‌هایش را با مارک خود نیز وارد بازار کرد، اما تا پایان عمر به برند شانل پایبند ماند. این در حالی بود که فروشگاه‌های زیادی تحت نام “کارل لاگرفلد” هم در شهرهای بزرگ آلمان فعالیت می‌کردند.

لاگرفلد چندی پیش به عنوان مدیر طراحی شانل اعلام کرد که این مزون استفاده از پوست حیوانات کمیابی مانند مار، تمساح، بزمجه و سفره ماهی را متوقف می‌کند.

آقای لاگرفلد درباره این تصمیم گفت:

این کار را کردیم چون احساس عمومی این گونه بود ولی احساس عمومی این کار را به ما تحمیل نکرد. ضمن این که باید بگویم شانل چندان از خز استفاده نمی‌کند که ما بخواهیم کار را با آن شروع کنیم.

کارل لاگرفلد مردی برای همه فصول

کارل لاگرفلد علاوه بر طراحی مد، عکاسی و نقاشی هم می کرد و کاریکاتور هم می‌کشید. او به ویژه به عنوان عکاس هنری می‌پرداخت و از سال‌ها پیش در پاریس، یعنی شهر مد، زندگی می‌کرد.

واپسین حضور مرد خوش‌پوش

لاگرفلد در سال‌های اخیر بیش تر مواقع با عینک آفتابی سیاه، پیراهن‌هایی با یقه‌های دراز و تیز و کت و شلوار و کراوات سیاه در انظار عمومی ظاهر می‎شد و در تمامی نمایش های مد قیمتی شانل شرکت می‌کرد. اما در ماه ژانویه سال جاری در مراسم نمایش مد ‌قیمتی “شانل” حاضر نشد. او علت این امر را “خستگی مفرط” اعلام کرده بود. اما در همان زمان یکی از منتقدان مد گفته بود که لاگرفلد برای نخستین بار پس از ۴۰ سال در نمایشگاه مد “شانل” شرکت نکرده است و این نشانه خوبی نیست. اگرچه خود خانه مد “شانل” در مورد این غیبت موضع گیری نکرد. این در حالی بود که کارل لاگرفلد واپسین بار اوایل ماه فوریه به وسیله یک پیام ویدیویی وضعیت بد سلامتی خود را تکذیب کرد و گفت خوشحال است که توانسته دوباره کمی استراحت کند.

ام در واقع او هفته‌ها بیمار بود و تنوانست در چندین هفته مد که در شهرهای مختلف برگزار شد حضور یابد تا آن‌که خانه مد “شانل” در پاریس روز سه‌شنبه ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) اعلام کرد که کارل لاگرفلد طراح معروف مد در سن ۸۵ سالگی چشم از جهان فروبسته است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید