هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

اعلان فراخوان آگاهی دیجیتال

پس از فراخوان «زندگی دیجیتال» در سال گذشته، امسال نیز مرکز طراحی اسپیرال به کمک جشنواره وب و موبایل ایران آمده تا با همراهی گالری علیها فراخوانی با موضوع «آگاهی دیجیتال» در کنار بخش اصلی جشنواره اعلام کنند. هدف از این فراخوان آشنایی بیشتر طراحان گرافیک و تصویرگران با اکوسیستم وب و موبایل ایران و طرح مسأله در زمینه‌های فرهنگی اجتماعی در قالب برگزاری مسابقه طراحی است. آثار برگزیده ارسالی به دبیرخانه جشنواره، به شکل نمایشگاهی جانبی در لابی جشنواره وب و موبایل ایران، و پس از آن در گالری علیها به نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین این آثار در قالب کتابی توسط دبیرخانه جشنواره منتشر خواهد شد.

در متن این فراخوان توضیحاتی از ضرورت و اهمیت توجه به «آگاهی دیجیتال» آمده است:

«هنوز باورش سخت است که کهکشانی از دانش با لمس یک صفحه در دسترس اغلب مردم قرار دارد. نسل قبل برای دانایی بیشتر مشقت‌های زیادی باید می‌کشید. حالا اما میلیون‌ها کتاب، مجله، مقاله، عکس، ویدیو، صدا و… به راحتی یک کلیک یا صدا زدن دستیار هوشمند صوتی تلفن همراه در دسترس ما است. نسل قبل حجم ناچیزی از تجربیات دیگران را در دسترس خود داشت در حالی که این روزها تجربه میلیون‌ها نفر از اتفاقات مختلف در هر لحظه در حال اشتراک‌گذاری است. در گذشته‌ای به فاصله یکی دو دهه، آگاهی از خبرها تحت مدیریت بنگاه‌های متمرکز خبرپراکنی بودند. امروز اگر دغدغه‌ای همگانی شود، در عرض چند دقیقه با یک هشتگ در شبکه‌های اجتماعی همه از آن آگاه می‌شوند و در پی این آگاهی مطالبه‌ای فراگیر شکل می‌گیرد.

هنوز باورش سخت است و هنوز انگار متوجه عظمت این تغییر نیستیم. شاید برای همین است که به شکل طعنه‌آمیزی از گذشتگان کمتر مطالعه می‌کنیم، گاه دانش ما از گذشتگان سطحی‌تر است، و حتی خبرهای غیرموثق و تحلیل‌های نادقیق را به راحتی باور می‌کنیم. انگار هنوز متوجه نیستیم که در دنیای دیگری زندگی می‌کنیم که پارادایمی کاملا متفاوت در آن در جریان است و تئوری‌ها و سواد گذشته دیگر چندان به دردمان نمی‌خورد. اتفاقی شگفت‌انگیز افتاده که در آن غرق شده‌ایم، اما هنوز نتوانسته‌ایم در آن شنا کنیم و درکش هنوز برایمان دشوار است.

این فراخوان دعوتی است از طراحان، برای آنکه جدی‌تر به این مسأله فکر کنند. شاید طراحان و تصویرگران بهتر یا سریعتر بتوانند زوایای جدیدی از این تحول را روشن کنند. پس، از تصویرسازان، طراحان گرافیک، کارتونیست‌ها و تمام افرادی که به زبان تصویر سخن می‌گویند دعوت می‌کنیم تا به انتخاب خود، طرحی بشارت‌دهنده یا هشداردهنده با موضوع آگاهی دیجیتال خلق کنند.»

داوران این فراخوان کامبیز درم‌بخش، جمال رحمتی، بزرگمهر حسین‌پور، فرشید پارسی‌کیا و حامد بیدی خواهند بود. برای نفر اول برگزیده این مسابقه تندیس افتخاری جشنواره وب و موبایل ایران به همراه یک سکه طلای تمام بهار آزادی، برای نفر دوم لوح تقدیر ویژه از دبیرخانه جشنواره وب و موبایل ایران به همراه یک نیم‌سکه طلای بهار آزادی و برای سومین نفر لوح تقدیر ویژه از دبیرخانه جشنواره وب و موبایل ایران به همراه یک ربع‌سکه طلای بهار آزادی در نظر گرفته شده است. همچنین آثار سی نفر برتر شرکت‌کننده در این مسابقه در نمایشگاه گروهی در لابی جشنواره وب و موبایل ایران، و پس از آن در گالری علیها به مدت ده روز نمایش داده خواهد شد. علاوه بر آن آثار سی نفر برتر در کتابی اختصاصی ویژه این فراخوان و فراخوان سال ۹۶ در سال آتی منتشر خواهد شد.

علاوه بر همکاری گالری علیها به عنوان یکی از برگزارکنندگان و میزبان نمایشگاه گروهی، وبسایت هنرگردی و کمپین #من_طراحم نیز تا کنون جهت حمایت رسانه‌ای اعلام آمادگی کرده‌اند.

علاقمندان به شرکت در این مسابقه، تا دهم بهمن‌ماه ۱۳۹۷ فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه جشنواره وب و موبایل ایران از طریق صفحه اختصاصی این مسابقه ارسال کنند. اعلام برندگان نهایی و برگزاری نمایشگاه اولیه، در اختتامیه جشنواره وب و موبایل ایران در تاریخ ۲۶ بهمن‌ماه خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر و شرکت در این مسابقه به آدرس iwmf.ir/poster مراجعه نمایید.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید