هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

افشین یداللهی ترانه‌سرا درگذشت

افشین یداللهی شاعر، ترانه‌سرا و پزشک که ترانه‌هایش در یکی دو دهه گذشته مورد توجه بسیار واقع شد، متاسفانه سحرگاه روز چهارشنبه ۲۵ اسفند در حادثه‌ی رانندگی درگذشت. این هنرمند تنها ۴۸ سال داشت.

مرگ این هنرمند با واکنش‌های احساسی هواداران و جامعه فرهنگی و هنری کشور همراه بود. به ویژه که او او دو روز قبل از درگذشتش در آخرین پست اینستاگرامی‌اش قطعه شعری کوتاه درباره مرگ علی معلم سروده بود و حتی به نوعی پیش‌بینی مرگش را کرده بود:

هر سال

یک بار

از لحظه‌ی مرگم

بی‌تفاوت گذشته‌ام

بی‌آنکه

بفهمم یک روز

در چنین لحظه‌ای

خواهم مُرد

 

افشین یداللهی آنگونه که در وبسایت شخصی‌اش آمده است متولد ۲۱ دی‌ماه ۱۳۴۷ است و دکترای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی کرمان دارد و تخصص روانپزشکی خود را در رشته اعصاب و روان از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دریافت کرد و در کنار آن به عنوان عضو گروه واژه گزینی گروه روانشناسی و روانپزشکی فرهنگستان زبان و ادب فارسی مشغول به فعالیت بود. او مدتی نیز فعالیت روزنامه‌نگاری می‌کرد و علاوه بر نوشتن مقالاتی در برخی نشریات سردبیری فصلنامه پژواک آرامش را بر عهده داشت. از یداللهی دو لوح فشرده که حاوی سخنرانی‌های کوتاه او درباره موفقیت و زندگی خوب است نیز از سوی موسسه پژواک هنر و اندیشه منتشر شده است.

یداللهی حتی تجربه‌های مختصری نیز در ترانه‌خوانی داشت اما آنچه او را به شهرت رساند، اشعار ارزشمند و تصنیف‌هایی است که به عنوان تیتراژ برخی از معروفترین سریال‌های تلویزیونی به کرات پخش شد. از میان معروفترین ترانه‌های او می‌توان به ترانه تیتراژ سریال میوه ممنوعه و غریبانه با صدای احسان خواجه‌امیری شب دهم و مدار صفردرجه به آهنگسازی فردین خلعتبری با صدای علیرضا قربانی به کارگردانی حسن فتحی، “تبریز در مه” و معمای شاه با صدای سالار عقیلی اشاره کرد.

برخی دیگر از ترانه‌های او از سوی خوانندگانی چون حامی، شادمهر عقیلی، خشایار اعتمادی، محمد اصفهانی و احسان خواجه‌امیری، محمدرضا فروتن و … در آلبوم‌های جداگانه‌ای خوانده شد.

خانه ترانه

بخشی مهم از فعالیت یداللهی به تلاش‌هایش برای تشکل‌بخشی به صنف ترانه‌سرایان اختصاص داشت. او به همراه جمعی دیگر از ترانه‌سرایان و شاعران نسل بعد از انقلاب از سال ۱۳۸۰ خانه ترانه ایران را بنا نهادند. این نهاد ابتدا فعالیت‌هایش را در قالب نقدو بررسی آلبوم‌ها و ترانه‌های منتشره با مجری گری افشین یداللهی آغاز کرد. اما به مرور به سمت شکل دهی یک صنف جدی در این زمینهحرکت کرد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید