هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

الصاق به خاطرات؛ نگاهی به نمایشگاه دیگران

در زمان حال هستیم‌ ولی قرار است به گذشته سفر کنیم؛ مکان ثابت ولی زمان را به وقت خاطرات تنظیم می کنیم. انسان‌ها را از کادر عکس‌هایی که گرفته اند دور کرده به گوشه ای دیگر از خاطرات الصاق می کنیم.

مانند عکاسخانه های نزدیک حرم که تصویر زائران را به داخل حرم الصاق می کردند. آن زمان‌های قدیم، همگی وسیله عکسبرداری نداشته و در ضمن شلوغی داخل حرم اجازه عکسی شیک و اختصاصی را به کسی نمی داد. بنابراین زائران تصمیم به برش دورتادور تصویر خود جلوی پرده ای در آتلیه می گرفتند تا بر روی تصویری اختصاصی از مکانی آرمانی برای آنها مونتاژ شود.

سحر مختاری مانند عکاسخانه های قدیمی، انسان هایی از قدیم را از درون عکس های خود برش داده و به میان اجزای خاطره‌انگیز خانه ای قدیمی ولی زنده در زمان حال برده و دوباره عکسی ثبت می کند و آنها را به مکانی جدید الصاق می کند.

الصاق به خاطرات
دپارتمان عکس مرکز پژوهشگر هنر/ نیما منصوری

ویدئوی نمایش داده شده در طبقه اول پلتفرم۳ برای خوش‌آمد گویی مخاطبان نیست؛ بلکه مسیر خلق هر آنچه در طبقه بالا در قالب عنوان «دیگران» بر دیوارها قرار است دیده شود را نشان می‌دهد. تصاویر حرفه ای با موسیقی تاثیرگذار و زمانی تیزرگونه که لپ مطلب را ادا می کند.

مختاری مسیر خود را سالهاست که با فتومونتاژ و فتوکلاژ از درون تقابل زمان و مکان گذشته مشخص کرده و ماحصل آنچه تجربه نوینی در مجموعه «دیگران» برای او محسوب می شود را با مخاطب به اشتراک می گذارد. عکاسی از چیدمان خاطراتی درون هم، تا مفهوم تازه‌ای خلق شود.

ما عادت به ثبت تصویر در مکان‌های پُر سن و سال داریم. مکان را تنها یافته تا خود را به آن الصاق کنیم، بدون اینکه به حضور دیگران داخل کادر ذهنی مکان دقت کرده باشیم.

الصاق به خاطرات
دپارتمان عکس مرکز پژوهشگر هنر/ نیما منصوری

نمایشگاه انفرادی عکس سحر مختاری در پلتفرم۳ تا ۱۶تیرماه ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت.

رامین سعیدیان

http://www.artresearcher.center

کارشناس ارشد پژوهش‌هنر / raminsaidian@gmail.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید