هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

برناردو برتولوچی کارگردان نام‌دار ایتالیایی درگذشت

برناردو برتولوچی کارگردان نام‌دار ایتالیایی و برنده اسکار برای فیلم واپسین امپراتور در ۷۷ سالگی بر اثر سرطان درگذشت.

برناردو برتولوچی کار سینمایی خود را در سال ۱۹۶۱ به عنوان دستیار پیر پائولو پازولینی، سینماگر و شاعر نامی ایتالیا آغاز کرد و سپس در نخستین فیلم‌های خود به شدت تحت تأثیر موج نوی سینمای فرانسه و آثار فیلمسازانی مانند ژان لوک گدار و فرانسوا تروفو قرار گرفت. او در بیش از پنجاه سال کار سینمایی، ژانر‌های گوناگونی را تجربه کرد از درام‌های انسانی مانند “پیش از انقلاب” و “دنباله‌رو” گرفته تا آثاری با ابعاد بزرگ تاریخی مانند “۱۹۰۰” و “آخرین امپراتور”.

برناردو برتولوچی در سال ۱۹۸۷ برای فیلم آخرین امپراتور اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین کارگردانی را به دست آورد. هم‌چنین او با فیلم جنجالی آخرین تانگو در پاریس با بازی مارلون براندو از به شهرت جهانی رسید. این فیلم چنان غیر متعارف بود که در برخی از کشورها ممنوع شد. در کشور زادگاه خودش هم دولت ایتالیا دستور داد تمام نسخه‌های فیلم را نابود کنند و دادگاه عالی ایتالیا حتی برای برتولوچی ۴ ماه حکم زندان تعلیقی صادر کرد!
در این فیلم، مدل جوانی به نام ماریا اشنایدر با بازی در نقشی غیرمتعارف و تروماتیک در برابر مارلون براندو، به شهرت رسید و در عین حال باعث افسردگی و بیزاری او از سینما شد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید