هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

به سوی نور با ولفرام هان

این روزها دوربین های عکاسی به عضوی جدایی ناپذیر از زندگی شهری بدل شده‌اند و برنامه‌هایی مانند اینستاگرام با همراهی دیگر شبکه‌های اجتماعی، محیطی را برای همه‌ی افراد پدید آورده‌اند تا در آن به مستند کردن زندگی شخصی پرداخته و هویتی دیجیتالی به خود ببخشند. این مقاله به مجموعه عکس های ولفرام هان با عنوان “به سوی نور” می‌پردازد که روی عکس های سلفی تمرکز داشته است. لازم به ذکر است که این پروژه در سال 2009 شروع شده.

wolfram-hahn-into-the-light-selfie-2009-honargardi-2015  (6) wolfram-hahn-into-the-light-selfie-2009-honargardi-2015  (7)
wolfram-hahn-into-the-light-selfie-2009-honargardi-2015  (5) wolfram-hahn-into-the-light-selfie-2009-honargardi-2015  (4)
wolfram-hahn-into-the-light-selfie-2009-honargardi-2015  (2) wolfram-hahn-into-the-light-selfie-2009-honargardi-2015  (3)

ولفرام هان عکاسی آلمانی است که تحت تاثیر سبک عکاسی سرد می باشد. همچنین این مجموعه برنده مقام دوم مسابقه ورلدپرس فوتو 2011 نیز شد.

“هان” در این مجموعه از تعدادی از فعالان عضو شبکه های اجتماعی خواسته بود تا خودشان را در موقعیتی قرار دهند که سلف پرتره های پروفایل های خود را عکاسی کرده‌ا‌ند و سپس خود عکاس از نگاهی متفاوت از آن ها عکس می گرفت. همه ی عکس های این مجموعه دارای کادر مربع بودند که تحت تاثیر کادر مربع شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام بود. سوژه های این مجموعه یا در راحت‌ترین حالت ممکن و در ساعات استراحت خود می باشند و یا در جمعی دو نفر هستند. تصاویر خلق شده توسط آن‌ها حس جدایی و تنهایی را انتقال می دهند. بیشتر آدم های این عکس ها از خود عکسی می گیرند تا در فضای مجازی دارای هویت باشند. برخی هویت خود را با یک شال گردن قرمز و یا عروسکی -که همیشه در کنارشان هست- و یا بسیاری از المان های دیگر بازگو می کنند. اسم این مجموعه برگرفته از نور فلش دوربین های موبایل به هنگام گرفتن سلف پرتره می‌باشد که سایه‌ای را پشت سوژه ایجاد می کنند. همه‌ی افراد این پروژه از خانه خود و در طبیعی ترین حالت خود و تنها با گرفتن یک شات، در برابر دید هزاران فرد دیگر در سراسر جهان قرار می‌گیرند. این پدیده‌ی زمان ماست: سلفی

برای دیدن تصاویر بیش‌تر، به وبسایت ولفرام هان مراجعه کنید.

رخشید فنایی

architect

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید