هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

هنر و نشر؛ درباره سومین بازار کتاب هنری بن‌گاه

بازارهای کتاب هنری در دنیا نمونه نوینی از فعالیت های اقتصادی-فرهنگی بر بستر تولید هنری هستند. این بازارها که توسط بخش خصوصی و تشکل های مردم نهاد اداره می شوند، گروهی بزرگی از گالری ها و موسسات انتشاراتی تا استودیوها و هنرمندان را شامل می شوند. از هنگ‌کنگ و ملبورن گرفته تا ونکوور و لس‌آنجلس پهنه فعالیت بازارهای کتاب هنری کوچک و بزرگ را تشکیل می‌دهد.

در ایران بازار کتاب هنری با عنوان بن‌گاه به همت محمود بخشی امسال سومین دوره خود را برگزار می کند. در این سال کرونایی ابتدا قرار بود بن‌گاه۹۹ در طبقه آخر آواسنتر واقع در محله نیاوران تهران برپا شود. فضایی که پیش از این تجربه برپایی رویداد تیرآرت و تاداکس را گذرانده بود. ولی با اعمال محدودیت های کرونایی توسط دولت تاریخ اعلام شده به تاخیر افتاد و در نهایت محل برگزاری برای رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی به فضایی ۳ طبقه در مرکز شهر، حوالی دروازه شمیران منتقل شد.

در فضای جدید حضور صاحبان ایده در محل بن‌گاه منتفی شد و زمان برگزاری برای دو هفته روزهای فرد و جمعه برای بازدید مخاطبان در نظر گرفته شد.

بن‌گاه
دپارتمان عکس آرت ریسرچر / نیما منصوری

میکالیس پیچلر نویسنده آلمانی و بنیانگذار بازار کتاب هنری برلین در مطلبی با عنوان «بازارهای کتاب هنری به مثابه حوزه های عمومی» معتقد است: پدیده نمایشگاه های کتاب هنری با این کمیت و شدت چیز جدیدی است؛ که از سال ۲۰۰۶ مانند قارچ گسترش یافته‌اند. نمایشگاه های کتاب هنری مستقل امروزه نه تنها محلی برای نمایش فعالیت‌های انتشاراتی است، بلکه مرکزی برای ایجاد و پرورش جامعه پیرامونی صنعت نشر به عنوان یک عمل هنری به شمار می‌آید. این جوامع پیرامونی به صورت یک پدیده جهانی به شکل شبکه هایی چابک، سازگار و گسترده فرهنگی درآمده‌اند.

پیچلر اعتقاد دارد نمایشگاه های کتاب هنری امروزه در خدمت بازارها هستند، اما نه کاملا به معنای اقتصادی؛ بلکه آنها به معنای یک بازار سنتی عمل می‌کنند: مکانی فیزیکی در دسترس عموم مردم و یک حوزه عمومی برای مذاکره و مبادله.

بن‌گاه
دپارتمان عکس آرت ریسرچر/ نیما منصوری

بازار کتاب هنری بن‌گاه از ۱۶ تا ۲۸ آذر ماه ۱۳۹۹ در ساختمان بن‌گاه واقع در دروازه شمیران، خیابان صفی‌علیشاه، کوچه سعیدی، شماره۳۱ برپا شده است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید