هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

جنگ بی پایان درون انسان؛ درباره گلیچ ویدئو آرت آرزو رمضانی

در هفته هفتم نمایشگاه گروهی «گلیچ؛ زبان پیکسل» پلتفرم ۱۰۱، ویدئوآرت آرزو رمضانی به نمایش گذاشته شد. انیمیشن تجربی گلیچ آرت رمضانی “گمراهی کودک درون” نام دارد. به اعتقاد او این ویدئوآرت تلاشی که بشر برای هوشیار نگه داشتن و آگاه ساختن خودش در برابر دنیای پر هیاهو و مخدوش امروزی دارد را نشان می دهد.

رمضانی این اثر را با استفاده از لایه های ویدیو، انیمیشن گلیچ به صورت دو بعدی ساخته است. او یکی از عروسک های دوران کودکی اش را به عنوان ابژه ی نوستالژیک انتخاب کرده و با بازی نور و سایه از آن فیلم برداری کرده است. سپس کار را انیمیت کرده و در نهایت جلوه های صوتی به آن اضافه شده تا به اعتقاد او فضای تصویری و خیالی بهتری رو به مخاطب القا کند.

آرزو رمضانی انیماتور و نقاش که در سبک های مختلف به ویژه نقاشی با جوهر مشغول به فعالیت است. تحصیلات او در زمینه ارتباط تصویری و فوق لیسانس انیمیشن از دو دانشگاه هنر تهران و بورنموث انگلستان می باشد. او پس از ساخت اولین انیمیشن تجربی خود بیشتر در این سبک فعالیت دارد. در حال حاضر او پادکستی با نام “آرزو آرت” در زمینه انیمیشن و هنر دارد و مصاحبه با هنرمندان شاخص  در این زمینه انجام میدهد.

رمضانی معتقد است:« همه ی ما گاه و بی گاه از کودک درون خودمان غافل می شویم. در جهانی زندگی می کنیم که بمباران داده ها و اطلاعات ما را بیش از حد مشغول می کند تا جایی که که اصل وجود انسان، ارزش ها و حقیقت درونی خود را فراموش کرده ایم و مسیر بازیابی آن با پس زدن پارازیت ها سخت تر شده است».

رمضانی
گلیچ ویدئوآرت گمراهی کودک درون. آرزو رمضانی. نمایشگاه گروهی گلیچ؛ زبان پیکسل. فضای۱- گالری باوان. عکس: کیوان یوسفی

ویدئوآرتیست گمراهی کودک درون از گلیچ به عنوان المانی برای نشان دادن کودک درون و روح خسته ی افراد که در دنیای امروزی پر از پارازیت و اختشاشات گم شده است، استفاده کرده است و معتقد است خاطراتی که می توانند در طول گذشت زمان تغییر پیدا کنند و ساخته و بازسازی شوند، اگرچه از بین رفته اند با این حال ما کماکان به آنها چنگ می زنیم.

از نظر رمضانی این انیمیشن گلیچ، دنیای رویایی از کشمکش درونی انسان و نبرد بین تاریکی و روشنی در درون ما، در حالی که سعی بر هوشیار بودن و بازیابی آن کودک درون در جهان پرهیاهوی امروزی را داریم را نشان می دهد.

هنر برای آرزو رمضانی به عنوان یک زبان بین المللی و بدون مرز است و او از تکنیک های مختلفی برای رسیدن به هدف استفاده می کند. او در هر سبکی که کار می کند تلاش بر این دارد که احساسات درونی مخاطب را برانگیخته کند و در آنها حسی را زنده کند. رمضانی معتقد است دراین انیمیشن گلیچ هم به کمک جلوه های گلیچ و موسیقی این حس را در کار تشدید کرده است.

نمایش گلیچ ویدئوآرت “گمراهی کودک درون” آرزو رمضانی در قالب نمایشگاه گروهی «گلیچ؛ زبان پیکسل» به کیوریتوری محمد علی فاموری و صادق مجلسی در فضای ۱- گالری باوان تا پنج شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت.

رامین سعیدیان

http://www.artresearcher.center

کارشناس ارشد پژوهش‌هنر / raminsaidian@gmail.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید