هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

دگردیسی فرشته‌گون-دیوگون؛ درباره گلیچ ویدئوآرت شهاب شاه علی

در هفته هشتم نمایشگاه گروهی «گلیچ؛ زبان پیکسل» پلتفرم ۱۰۱، ویدیوآرت شهاب شاه علی با عنوان «Telecommunication» به نمایش درآمد.

Telecommunication به معنای انتقال اطلاعات اعم از کلمه، عکس، ویدیو، صدا و غیره است. در ویدئوآرت شاه‌علی موضوع اصلی حجم، سرعت و پراکندگی اطلاعاتی است که در طول شبانه‌روز افراد دریافت می‌کنند. در این اثر ابتدا انسان و سپس اطلاعات دیجیتالی از المان‌های اصلی محسوب می‌شوند.

در استیتمنت شاه علی برای پلتفرم ۱۰۱ آمده است که:«امروزه اینگونه اطلاعات در هر ثانیه درحال انتقال هستند و فرد در میان انبوهی از اینگونه اطلاعات قرار میگیرد. (فضای مجازی و …) در این ویدیو این اطلاعات به صورت پارازیت و نویز روی کاراکتر و دنیای اطرافش تاثیر میگذارد. بعضی از این اطلاعات مانند: محیط زیست و حیوانات در این سیستم ترند شده و نظر بسیاری را به خودشان جلب کرده که در ویدیو بصورت سنگ، گیاه و شاخ گوزن نشان داده شده است. هاله ی بالای سر کاراکتر یادآور ذات یگانه ی انسان است. دوربین مدار بسته در قسمت پایین تصویر به کنترل تمام این اطلاعات توسط سیستم اشاره دارد».

شاه علی
تصویر از گلیچ ویدئوآرت شهاب شاه علی. نمایشگاه گروهی«گلیچ؛ زبان پیکسل». کیوریتور: محمدعلی فاموری و صادق مجلسی. فضای منهای ۱ گالری باوان. تهران.

شهاب شاه علی (متولد ۱۳۷۲ تهران، ایران) دارای لیسانس سینما است. او در ضمینه ی کارگردانی، موشن گرافیک، جلوه های بصری و نیومدیا فعالیت می کند و همچنین از سال ۲۰۱۵ به تدریس در حیطه ی هنر دیجیتال پرداخته است. او در نمایشگاه سالانه ی هنر دیجیتال تهران (TADAEX) در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به عنوان هنرمند و عضو تیم اجرایی همکاری داشته است. علاوه براین در نمایشگاه گروهی نخته (NOXTE) در گالری محسن و همچنین نمایشگاه

Tehran Contemporary Sounds در برلین شرکت کرده است.

شاه‌علی با انتقال حس در آثار هنری موافق نیست لذا معتقد است در این اثر سعی نشده تا حسی انتقال داده شود، صرفا یک اتفاق با خوانش و نگاه خود به تصویر کشیده شده است. اینترنت و سوشیال‌مدیاها منبع الهام آرتیست برای خلق این اثر بوده است که آنرا یک مسئله جمعی و جهانی می‌داند.

نمایش گلیچ ویدئوآرت شهاب شاه علی در قالب نمایشگاه گروهی «گلیچ؛ زبان پیکسل» به کیوریتوری محمدعلی فاموری و صادق مجلسی در فضای منهای یک گالری باوان تا پنج شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت.

 

*عکس: نیما منصوری

رامین سعیدیان

http://www.artresearcher.center

کارشناس ارشد پژوهش‌هنر / raminsaidian@gmail.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید