هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

مراقبه بسیار کند؛ درباره گلیچ ویدئوآرت فرانچسکو کوروی

در هفته هفتم نمایشگاه گروهی «گلیچ؛ زبان پیکسل» پلتفرم ۱۰۱، ویدئوآرت فرانچسکو کوروی به نمایش گذاشته شد. «باینری های دایره ای» یک اثر هنری لایه ای است که در طول یک زمان مشخص پیچ و خم های پیچیده ای از خطوط به دنبال هم با ساختارهایی تصادفی همراه با موسیقی ایجاد می کند.

این گلیچ ویدئوآرت با استفاده از دو رسانه تصویری و صوتی ساخته شده است. تمام مواد ساخت آن از توابع ریاضی با ابزارهای برنامه نویسی ساخته شده اند. رویکرد ترکیب بندی آن مستقل از یک جدول زمانی است که در آن فرایند آغاز شده دارای یک مدت زمان بی نهایت است، بدون اینکه هرگز تکرار شود و یک تکامل غیر روایی است که بیننده را به غوطه وری در یک حالت مراقبه دعوت می کند.

فرانچسکو کوروی(نسو) هنرمند دیجیتال مستقر در رم ایتالیا است. زبان وی به شدت تحت تأثیر ضرورت طراحی سیستم های پیچیده ای است که گزینه های گسترده ای از خلاقیت های نامتعارف را ارائه می دهند. از دیدگاه وی، برنامه نویس / مجری با نرم افزار تأثیرگذار بر رفتار آن در طول زمان گفتگویی مداوم دارد و نه تنها برخی از پارامترها بلکه ساختار خود الگوریتم را نیز مدیریت می کند.

کوروی انتخاب و نحوه استفاده از تصاویر و صداهای انتزاعی را ناشی از مشاهده نقوش هندسی در هنر مجازی اسلامی و همچنین از غنای زیاد معنایی و ارگانیک بودن آن نمادها که قابل استفاده برای توابع ریاضی هستند می داند. این کار در دوره انزوای آرتیست خلق شده است و ناشی از تمایل او به غوطه ور شدن در حالت هایی قابل تأمل با مشاهده سیستم هایی با تغییرات بسیار کند،در تقابل با جریان بسیار سریع اطلاعات از رسانه ها است..

این کار برای کوروی یک گام مهم در جستجوی بعد متفکرانه در ترکیب الگوریتمی بود. متفاوت از کارهای قبلی او که تصاویر و صدا به طور مداوم بین ابعاد آشفته و انبوه اطلاعات جدید در حال تکامل بودند. کوروی وقتی طرحی را طراحی می کند سعی دارد بدون تعریف ساختارهای دقیق و بدون وضع قوانین از جذابیت شروع کند. نتیجه نهایی از گفتگوی مداوم بین آرتیست و الگوریتم همانند همکاری با یک انسان حاصل می شود. او سعی نمی کند ابزاری ایجاد کند که دقیقاً همان کاری را که دستور می دهد انجام دهد، بلکه یک منبع الهام است که در کنار آرتیست کار می کند و امکانات جدید و راه های آینده را پیشنهاد می دهد.

گلیچ ویدئو آرت «باینری های دایره ای» در قالب نمایشگاه گروهی «گلیچ؛ زبان پیکسل» به کیوریتوری محمد علی فاموری و صادق مجلسی در فضای ۱- گالری باوان تا پنج شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ به نمایش خود ادامه خواهد داد.

رامین سعیدیان

http://www.artresearcher.center

کارشناس ارشد پژوهش‌هنر / raminsaidian@gmail.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید