هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

درخشش ایران در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو

جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو روز دهم سپتامبر در حالی گشایش می‌یابد که امسال میزبان دو فیلم سینمایی از ایران است.

فیلم‌های سینمایی “بندربند” به کارگردانی منیژه حکمت و “خط فرضی” ساخته‌ی فرنوش صمدی به چهل و پنجین جشنواره بین المللی تورنتو راه یافتند.

منیژه حکمت
فیلم “بنددربند” ساخته‌ی منیژه حکمت با تازه‌ترین آثار سینماگران بزرگی چونفرانسوا اوزون، ورنر هرتسوگ، توماس وینتربرگ، ویگو مورتنسن، جان‌فرانکو رزی، میشل فرانکو، کورنل موندروتسو، نائومی کاواسه و میرا نائیر به رقابت می‌پردازد.

فیلم سینمایی “بندربند” واپسین اثر کارگردان سرشنانس منیژه حکمت به شمار می‌آید و قرار است در بخش اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۲۰۲۰ اکران شود.

این فیلم ۷۵ دقیقه‌ای داستان سفر یک گروه موسیقی از جنوب به مقصد تهران را روایت می‌کند که گرفتار سیلاب می‌شوند. پگاه آهنگرانی، رضا کولغانی، مهدیه موسوی و امیرحسین طاهری از بازیگران “بندربند” هستند.

فیلم سینمایی “خط فرضی” که نخستین اثر فرنوش صمدی به شمار می‌آید در بخش “دیسکاوری” (کشف) جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو حضور خواهد داشت. این فیلم با عنوان انگلیسی (۱۸۰ Degree Rule) ارائه شده است.

این فیلم ۸۳ دقیقه‌ای داستان زندگی خصوصی یک معلم مدرسه در تهران را روایت می‌کند که برای شرکت در یک مراسم عروسی راهی شمال می‌شود. سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، حسن پورشیرازی و آزیتا حاجیان بازیگران اصلی این فیلم هستند.

از تورنتو تا اسکار

جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو بزرگ‌ترین جشنواره فیلم در امریکای شمالی به شمار می‎رود. از این رو بسیاری آن را در کنار جشنواره کن و برلیناله، سکوهای پرتاب به سوی اسکار می‌دانند.

نکته‌ی جالب در مورد این جشنواره، نداشن هیات داوران و بخش مسابقه است. به همین دلیل هم  “بهترین” فیلم‌ها را تماشاگران با رای گیری برمی‌گزینند.

سال گذشته تماشاگران فیلم‌های “انگل”، “جوجو خرگوش” و “داستان ازدواج” را به‌عنوان بهترین‌های جشنواره برگزیده بودند؛ فیلم‌هایی که در جوایز اسکار نیز درخشیدند.

فیلم “انگل” چهار اسکار دریافت کرد.

جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو امسال تنها پنج روز نمایش در سینماها خواهد داشت و در دیگر روزها به صورت آنلاین اجرا می‌شود و تا بیستم سپتامبر ادامه خواهد داشت.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید