هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

در جستجوی فریده در راه اسکار

فیلم مستند «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده‌ی سینمای ایران برای اسکار ۲۰۲۰ معرفی می‌شود.

در کنار تمامی دیدگاه‌های گوناگونی که در پی این گزینش مطرح شده، به جرات می‌توان گفت که امسال هیأت معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار یکی از ویژه‌ترین انتخاب‌های چند سال اخیر را انجام داده‌ است. این فیلم مستند به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، محصول سال ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، بر اساس اعلام رائد فریدزاده، دبیر و سخنگوی هیأت معرفی فیلم ایرانی به اسکار، در ابتدا سیاهه‌ی اولیه متشکل از ۱۰ فیلم در جلسه گزینش نماینده سینمای ایران به اسکار از میان ۷۰ فیلم اکران شده که شرایط لازم برای شرکت در مراسم اسکار را داشتند، انتخاب شدند.

فیلم‌های مغزهای کوچک زنگ زده (هومن سیدی)، بمب، یک عاشقانه (پیمان معادی)، سرو زیر آب (محمدعلی باشه آهنگر)، آشغال‌های دوست داشتنی (محسن امیریوسفی)، قصر شیرین (رضا میرکریمی)، در جستجوی فریده (آزاده موسوی و کوروش عطایی)، عرق سرد (سهیل بیرقی)، متری شش و نیم (سعید روستایی)، سرخ پوست (نیما جاویدی) و شبی که ماه کامل شد (نرگس آبیار) فهرست اولیه هیأت انتخاب برای معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار را تشکیل داده بودند.

رائد فریدزاده، سخنگوی هیأت انتخاب، به خبرگزاری مهر گفت که این هیأت ابتدا از بین ده فیلم به سه گزینه «قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی، «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی، و «در جست‌وجوی فریده، ساخته آزاده موسوی و کوروش عطایی، رسید و سرانجام این مستند انتخاب شد.

هیأت معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی اسکار ۲۰۲۰ از هنرمندان پیشنهادی خانه سینما، فرشته طائرپور (تهیه‌کننده)، فاطمه معتمدآریا (بازیگر)، ابوالحسن داودی (کارگردان)، تورج منصوری (فیلمبردار)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، امیر اثباتی (طراح صحنه)، مرتضی رزاق کریمی (تهیه‌کننده) و مهرزاد دانش (منتقد) تشکیل شد که رائد فریدزاده، معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان عضو حقوقی این جمع را همراهی می‌کرد.

آزاده موسوی و کوروش عطایی
آزاده موسوی و کوروش عطایی

آقای فریدزاده در پاسخ به گزارش‌ها درباره دلایل زودتر اعلام شدن نماینده ایران در اسکار، به مواردی از جمله تغییر شیوه معرفی فیلم به اسکار و فرآیند زمان‌بر ارسال اثر به امریکا اشاره کرد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید