هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

یکی از اعضاء گروه کر آفریقا 1891

سیاهپوستان ویکتوریایی: پرتره های شگفت آوری که 120 سال است دیده نشده اند

در نمایشگاه جدیدی در بریتانیا اولین سیاهپوستانی که از آنها عکاسی شده است، از خواننده گروه کر آفریقایی گرفته تا پرنس حبشی، را به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه در روینگتون پالاس، لندن تا 29 نوامبر 2014 برپا خواهد بود.

گروه کر آفریقا، یک گروه از جوانان خواننده آفریقای جنوبی بودند که بین سالهای 1891 تا 1983 در بریتانیا برنامه داشتند. این گروه جهت جمع آوری پول برای ساخت مدرسه در کشورشان شکل گرفته بود و برای ملکه ویکتوریا در اقامتگاه سلطنتی اوزبورن اجرا داشتند. در طول اقامت خود در بریتانیا به استودیو شرکت لندن استریوسکوپیک مراجعه کرده و پرتره های تکی و گروهی از آنها گرفته شد. این سری از عکسهایی که به مدت 120 سال دیده نشده اند، آثار برجسته نمایشگاه درخشانی به نام وقایع سیاهپوستان 2 هستند. این سری عکسها هم به لحاظ سبک و هم چیدمان بسیار چشمگیر بوده، برخی از بانوان را حتا می توان تجسم کرد که برای مجله ووگ به عنوان مدل کار کنند. وقایع سیاهپوستان 2 بخشی از پروژه در حال اجرایی به نام بخش گمشده است که از تاریخ عکاسی برای روشن کردن قسمتهای گمشده تاریخ و فرهنگ بریتانیا به خصوص سیاهپوستان استفاده می کند.

در کنار تصاویر گروه کر آفریقا، تصویری همانقدر چشمگیر از سرگرد موسا بای وجود دارد. وی یک مسلمان سیلانی بوده که در هند، مستعمره انگلیس، به مسیحیت گرویده بود. او خانواده ویلیام بوث، موسس سپاه رستگاری (Salvation Army) ، در سال 1888 تا لندن، به عنوان حامی، همراهی کرد. موضوع بسیار تکان دهنده در این تصاویر، اعتماد به نفس و خودداری افرادی است که قاب را پر کرده اند.

در این نمایشگاه چندین تصویر شگفت انگیز وجود دارد که هم از افراد شناخته شده بوده و هم از افراد عادی که در تاریخ مستعمراتی و پس از آن گرفتار شده اند. در این میان سارا فوربز بونتا، شاید مشهورترین سیاهپوست بریتانیایی دوران ویکتوریایی بوده که توسط دو عکاس پرتره برتر، کامیلیا سیلوی و جولیا مارگارت کامرون، عکاسی شده است. او کسی بوده که توسط کاپیتان فردریک فوربز به عنوان هدیه برای ملکه ویکتوریا از طرف پادشاه سیاهپوستان آورده شد.

فراموش نشدنی ترین پرتره متعلق به دجازماچ آلامویو تیودروس، یک پرنس اتیوپیایی است که در سن 7 سالگی، در زمانی که پدرش در جنگ توسط ارتش بریتانیا محاصره و کشته شد، یتیم گردید. وی توسط سر رابرت ناپیر به انگلیس آمد و کاپیتان تریستام اسپیدی او را به فرزندخواندگی گرفت. آلامویو در انگلیس در سال 1897 فوت کرد.

در بسیاری از این تصاویر حس مالیخولیایی عجیبی دیده می شود، به خصوص در پرتره کودکانی که از تبعید و بیگانگی بیان می کند. بخش اعظم این تصاویر از آرشیو هالتون گرفته شده و تاریخ امپرسیونیستی سیاهپوستان بریتانیایی را به نمایش گذاشته، اما به طور آزار دهنده ای داستان افراد خارق العاده ای است که این فرهنگ جمعی را پایه ریزی کرده اند.

این نمایشگاه به یادبود استوارت هال، نظریه پرداز فرهنگی بانفوذ حزب چپ که امسال چشم از جهان فرو بست، برپا شده است.

نیلوفر علیها

http://www.alihagallery.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید