هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

شناخت هنر مدرن به ۱۱ روش ساده

به ۱۱ روش ساده هنر مدرن را طوری شناسایی کنید که همیشه آرزویش را داشتید!

هنر مدرن همیشه چیزی بسیار جالب بوده است. اگرچه ما اغلب تلاش می کنیم از آن سر دربیاوریم، بسیاری از افراد این تمایل را دارند دست کم درکی نسبت به ایده اصلی آن که زیربنای ترکیب های غیر معمول و گاه جالب توجهی است، داشته باشند.

با ارائه نمونه های معروف از هنرمندان شناخته شده سعی می کنیم مقدمه ای کوتاه از هنر مدرن در اختیار شما قرار دهیم. با تشخیص و تمایز هنرهای مختلف مدرن می توانید به بررسی بیشتر در زمینه مورد علاقه خود بپردازید. البته اگر توضیحات ارائه شده با نظریات افراد خبره در این زمینه منطبق نیست، پیشاپیش عذرخواهی می کنیم. اما برای بقیه افراد امیدواریم در بازدید بعدی شما در گالری گردیها مورد استفاده واقع شود.

۱- اگر رنگهای زیادی را می بینید که لابلای هم می لولند و لکه های زیادی در اثر وجود دارد به طوری که به نظر می رسد هنرمند اشتباه کرده است، بی شک به یک اثر “اکسپرسیونیسم انتزاعی” نگاه می کنید.

اثر جکسون پولاک “شماره ۵”. این تابلو در واقع گرانترین نقاشی دنیاست که به مبلغ ۱۴۰ میلیون دلار فروخته شده است. برای نامگذاری آثار انتزاعی تمایل بیشتر هنرمندان این بوده است که از اعداد استفاده کنند و یا از اولین کلمه ای که به ذهن هنرمند خطور می کند.

۲- اگر اثر مورد نظر یک توالت، چند آجر، مقداری آشغال یا اشیاء روزمره اطراف ما باشد که بدون هیچ معنایی در یک جعبه شیشه ای قرار دارد، در این صورت اثری “مفهوم گرا” است.

اثر جوزف بویز “صندلی چاق”-اثر دامیان هرست “برای عشق به خدا”

۳- چنانچه یک شیء بیجان را بدون هیچ‌گونه توضیح یا تغییراتی در ظاهرش می بینید، پس چیزی که می بینید یک “شیء پیدا شده” است. هنرمندان در این حالت یک شئء عادی را انتخاب می‌کنند تا بتوانند ایده‌ی خود را بیان کنند.

اثر مارسل دوشان “فواره”. ظاهرا او این یورینال را از یک فروشگاه خریده یا حتی گفته شده که از میان آشغال‌ها آن را پیدا کرده است و بعد، از آن یک ترکیب هنری خلق کرد. این اثر ۱ میلیون دلار به فروش رسید.

۴-اگر چیزی که می بینید شبیه تصاویری از یک کابوس باشد که یا عجیب و غریب است، یا ترسناک و یا هردو، پس به احتمال زیاد آن اثر “سوررئال” است.

اثر سالوادور دالی “دوام حافظه”
اثر یاسِک یرکا “شهر فرود می آید”

۵- اگر به نظر می رسد که هنرمندی تنبل شده و سعی دارد ادعا کند این عکس درواقع یک تابلوی نقاشی است، با یک اثر “فراواقع گرایانه” طرف هستید. اغلب مدلهای این تیپ نقاشی ها یا کاملا خیس هستند و یا برهنه.

اثر فیلیپ وبر

۶- اگر کسی ظاهرا یک آگهی را از یک مجله ی پر زرق و برق انتخاب کرده و و هر خط و فضایی را به شکلی غیر واقعی با رنگهای جیغ شبیه کارتونها رنگ آمیزی کرده است، در این صورت با یک اثر “پاپ آرت” سروکار دارید.

چند اثر از اندی وارهول
اثر جف کونز “سگ بالونی”- اثر روی لیختنشتاین “در ماشین”

۷- اگر می بینید از خودتان می پرسید آیا این تابلو قدرتی جادویی دارد یا شاید مست هستید و درست نمی‌بینید، می‌توانید با قاطعیت تشخیص دهید که آن اثر مربوط به سبک “اوپ آرت” است. (کوتاه شده‌ی اپتیکال آرت)

اثر ری اکتور

۸- اگر یک سری بلوکهای تر وتمیز رنگی بدون ترتیب خاصی کنار یکدیگر چیده شده اند به طور قطع به یقین آن اثر “ساختارگرا” است.

اثر ال لیسیتزکی “مرد نو”- اثر جوزف آلبرز “هماهنگی با مربع”
پوستر اثر الکساندر رودچنکو

۹- اگر می بینید هنرمندی با یک لباسی شبیه کیک جلوی تماشاگران می رقصد، یا ماری به دور خود پیچیده است و یا هرکار عجیب دیگری می کند، این هنر “پرفورمنس” نام دارد.

جوزف بویز در حال اجرای “کویوت: من آمریکا را دوست دارم و آمریکا مرا”- تیلدا سویینتون در حال اجرای “لباسهای غیر ممکن”

۱۰- یک “واقعه” چیزی شبیه پرفورمنس است با این تفاوت که تماشاگران هم در آن دخیل هستند. هیچ کس نمی داند چه چیزی در طول اجرا اتفاق خواهد افتاد.

مارینا آبراموویچ “هنرمند حاضر است”

۱۱-ممکن است به نمایشگاهی بروید که مانکن ها به صندلی میخ شده اند و روی صورتشان نقاشی شده است. نگران نشوید، این نمایشگاه یک “چیدمان” است. هنری که می توانید دور و برش حرکت کنید و حتی آنها را لمس کنید.

چیدمان “در اَربیت” موزه دوسلدورف
اثر ایلیا کاباکف چیدمان “ماز آینه ای” هاید پارک سیدنی- “مردی که به فضا پرید”

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید