هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

شوالیه‌ای به نام آیدین آغداشلو

آیدین آغداشلو آنقدر در هنر معاصر نقش داشته که تاریخ امروزِ ما بدون او، چیزی کم داشت. به تازگی و در بیست و دومین روز دی ماه آغداشلو مدال شوالیه را هم از جانب وزیر فرهنگ فرانسه، توسط سفیر آن کشور دریافت کرد. این مراسم که در سکوت خبری اجرا شد، با سخنرانی داریوش شایگان همراه بود و او نقاشی های آغداشلو را از مهم‌ترین آثار هنر معاصر ایران از منظر فلسفه و عشق نامید.

این نشان از جانب وزارت فرهنگ فرانسه به هنرمندان و نویسندگان اعطا می‌شود و برای اولین بار در ۳ دسامبر ۱۹۶۳ توسط ژنرال شارل دوگل پایه‌گذاری شده است. تا کنون ایرانیان سرشناسی چون محمود حسابی (بنیانگذار فیزیک و مهندسی نوین در ایران)، عباس کیارستمی (کارگردان سینما)، پری صابری (کارگردان تئاتر)، جلال ستاری (اسطوره‌شناس)، محمدعلی سپانلو (شاعر)، شهرام ناظری و محمدرضا شجریان (موسیقی‌دان)، لیلا حاتمی (بازیگر سینما) و کامبیز درم‌بخش (کاریکاتوریست) این نشان را دریافت کرده‌اند. البته در کنار این نشان، نشان «آفسیر» که نشانی بالاتر از شوالیه است را دولت فرانسه تاکنون به اصغر فرهادی (فیلمساز)، علیرضا سمیع‌آذر و پروفسور ناصر دارابی‌ها اهدا کرده است. «حسین علیزاده» نیز تنها هنرمندی بود انصراف خود را از دریافت نشان شوالیه از طرف دولت و سفارت فرانسه با نگارش نامه‌ای اعلام کرد:

ضمن قدردانی از مسئولین کشور و سفارت فرانسه، به احترام مردم هنرپرور و هنردوست ایران، به نام حسین علیزاده قناعت کرده، تا آخر عمر به آن پیشوند یا پسوندی نخواهم افزود. در آخر ضمن تبریک به تمام بزرگان ایران و جهان که نشان با ارزش شوالیه را دریافت کرده‌اند، خود را بی‌نیاز از دریافت هر نشانی دانسته، همچنان اندر خم کوی دوست و به شوق عشق تا آخر عمر خواهم ایستاد. با سپاس از تمام مردم هنردوست ایران و جهان

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید