هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نورا الکعبی

صحنه هنری امارات در دوران پساکرونا

صحنه هنری و فرهنگی امارات متحده عربی در دوران پسا کووید

فرهنگ و صحنه‌ی هنر امارات متحده عربی را امروز شاید بتوان با کلماتی چون پر جنب و جوش، گوناگون و فراوان توصیف کرد، چراکه به عنوان مرکزی برای خلاقیت‌های منطقه‌ای، از خاورمیانه گرفته تا شمال آفریقا را تا قبل از همه‌گیری دربر می‌گرفت. برای حفظ این جامعه‌ی فعال در طول بیماری همه گیر کووید-۱۹، این کشور با اعطای حدود ۱۴۰ برنامه‌ی کمک مالی، از هنرمندان مقیم در ۲۵ زمینه نوآوری و خلاقیت پشتیبانی کرد.

رهبری این تلاش‌ها را نورا الکعبی وزیر فرهنگ و جوانان این کشور برعهده دارد.

وزیر جوان هوادار سرسخت پرورش هنرها به صورت محلی و جهانی است که فرهنگ و صنعت نوآوری را راهی برای پیشرفت فرهنگ و نوآوری امارات متحده عربی می‌داند که علاوه بر این به پایداری و رشد اقتصادی امارت نیز کمک می‌کند.

الکعبی با وجود رویارویی با چالش سینماهای خالی و مکان‌های هنری که به علت شیوع بیماری بسته شده بودند، باور دارد که فرهنگ هرگز ایست نمی‌کند و واکنش امارات متحده عربی به بیماری همه‌گیر را گواه همین مقاومت فرهنگی می‌داند.

موزه اتحاد دبی
موزه اتحاد دبی

وزیر با نگاهی به صحنه هنری پسا کووید معتقد است که با بهره گیری از شیوه‌های توسعه یافته در طی همه‌گیری، این صحنه به بهترین روش بازسازی خواهد شد.

الکعبی در مورد دیجیتال سازی به Inspire Middle East گفت:

مزیت این‌که محتوای کاری و آثار را فراتر از مرزهای گالری ببریم در چگونگی استفاده ما از چنین بستری است. آیا نقش فرهنگ این نیست که برای همه قابل دسترسی باشد؟ و این امتیاز تنها برای کسانی نباشد که توانایی سفر یا لذت بردن از بازدید از یک موزه را دارند؟

 

حمایت از مالکیت معنوی

با به اشتراک گذاشتن بسیاری از آثار هنرمندان به‌صورت آنلاین، مسئله مالکیت معنوی موضوع داغ مورد بحث و مجادله بوده و هست. الکعبی می‌گوید که وزارت فرهنگ و جوانان در حال همکاری نزدیک با همتای اقتصادی خود برای توسعه حفاظت از IP و سایر سیاست‌ها برای تأمین حمایت از ایده‌های اصیل هنرمندان است.

موزه هنر شارجه
موزه هنر شارجه

وزیر هم‌چنین اهمیت گسترش آگاهی به هنرمندان در مورد چگونگی نگاهداری از آثار هنری خود را برجسته کرد، که امیدوار است آنها را تشویق کند آثارشان را پی در پی به اشتراک بگذارند. او می‌گوید:

امروزه بازار هنر بسیار پر جنب و جوش است و اتفاقا بخشی است که می‌تواند جلوتر از بخش‌های دیگر، به تولید ناخالص ملی کمک کند و همکاری صنعت هنر با اقتصاد می‌تواند شامل مجوزهای مربوط به شغل‌های آزاد و مشاغل خرد مانند فیلمسازان، تدوینگران، گریمورها و غیره نیز بشود.

ارتباط فرهنگ‌ها

سال گذشته، امارات متحده عربی به یکی از ۵۸ کشور عضو هیئت اجرایی یونسکو تبدیل شد که به حفظ و توانمند سازی نهادهای فرهنگی در سطح جهانی کمک می‌کند. همچنین عضو فعال یونسکو است و در زمینه‌ی بازسازی اماکن تاریخی نیز فعال است.

نورا الکعبی امیدوار است که کودکان امروز در امارات متحده عربی سطح تازه‌ای از درک فرهنگی را در آینده ایجاد کنند. “این رویای من است.”


منبع: یورونیوز

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید