هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

عرفان خان بازیگر سرشناس بالیوود درگذشت

از بالیوود تا هالیوود

عرفان خان از هنرپیشه‌های محبوب سینمای هند روز چهارشنبه در ۵۴ سالگی درگذشت.

او یکی از موفق‌ترین بازیگران بالیوود بود که توانست به هالیوود راه یافته و در آن‌جا هم خوش بدرخشد.

عرفان خان در خانواده‌ای ساده و مسلمان در ایالت راجستان به دنیا آمده بود و عشق به بازیگری از کودکی در او به وجود آمده بود. سرانجام  او برای تحصیل هنرپیشگی از راجستان به دهلی نو مهاجرت کرد. در دهه‌ی نود میلادی به بمبئی (مومبای) رفت و به بازیگری در سریال های تلویزیونی و تئاتر پرداخت.

تقریبا یک دهه بعد در سال ۲۰۰۱ آصف کپادیا، فیلمساز بریتانیایی، از او دعوت کرد که نقش اصلی را در فیلم “جنگجو” ایفا کند. این فیلم مقدمه‌ای برای ورود او در هالیوود بود. تا آن‌که در سال ۲۰۰۶ در فیلم “نام خانوادگی” به کارگردانی میرا نایر، سینماگر سرشناس هندی، خوش درخشید و تحسین منتقدان را برانگیخت.

عرفان خان در فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» نقش کارآگاه پلیس و در فیلم «پارک ژوراسیک» نقش مدیر پارک را ایفا کرد. او در فیلم‌های هالیوودی دیگری از جمله «زندگی پی» و «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» نیز ظاهر شد.

متاسفانه در ماه مارس سال ۲۰۱۸ پزشکان تومور بدخیمی را تشخصیش دادند و پس از آن عرفان خان به درمان سرطان مشغول بود.

بنا به خبرگزاری‌های هندوستان، او روز چهارشنبه (۲۹ آو ریل) در جمع خانواده، همسر و دو فرزندش، جهان را بدرود گفته است. مدیر برنامه‌های او در بیانیه‌ای گفت:

عرفان روح نیرومندی داشت که تا آخرین لحظه مبارزه می‌کرد و به هر کسی که با او در تماس بود روحیه می‌داد.

عرفان خان به اندازه‌ای محبوب بود که نارندرا مودی، نخست وزیر هندوستان هم اندوه خود را از درگذشت او ابراز کرد و در پیامی توییتری نوشت:

غیبت عرفان خان خلئی در جهان سینما و تئاتر به جا می‌گذارد. اجراهای هنرمندانه او همواره در یادها زنده خواهد ماند.

واپسین فیلم هندی عرفان خان «مدرسه انگلیسی» نام داشت که در واقع ادامه فیلم پرفروش دیگری با عنوان «مدرسه هندی» محصول ۲۰۱۷ بود.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید