هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

محمدرضا شجریان خسرو آواز ایران درگذشت

محمدرضا شجریان استاد آواز ایران امروز پنج‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ درگذشت.

خسرو آواز ایران در پی ابتلا به سرطان در ۸۰ سالگی در بیمارستان جم تهران بدرود حیات گفت.

استاد شجریان زاده‌ی ۱۳۱۹ در مشهد بود و خواندن را با قرائت قرآن در کودکی نزد پدر آغاز کرده بود. اگرچه پدر ایشان تمایلی به موسیقی نداشت.

محمدرضا شجریان در طول سال‌ها با اجراهای باشکوه و موسیقی فاخر جایگاه خود را یاد ایرانیان به نیکی باز کرد. او در عین حال چندین ساز نیز اختراع کرد و به عنوان یک مبتکر در موسیقی سنتی ایران به شمار می‌رفت.

از آثار ماندگار ایشان می توان به تصنیف «مرغ سحر» و «ربنا» اشاره کرد. اگرچه پخش «ربنا» به کشمکش بسیار با صداوسیما بدل شده بود. چنان‌که ایشان در گفتگویی با روزنامه ایران افزوده بود:

ربنا متعلق به من هم نیست. متعلق به مردم است. جزو زندگی و عواطف مردم است و هیچکس حق ندارد آن را از مردم بگیرد.

از سال ۱۳۸۸ به این سو دیگر اجازه‌ی برگزاری کنسرت به محمدرضا شجریان داده نشد و جز مواردی معدود، صدایش از رسانه های داخلی شنیده نشد. اما در خارج از ایران او برنده‌ی جوایز بسیاری از جمله جایزه‌ی گرمی و عالی ترین نشان افتخاری بنیاد آقاخان شد.

محمدرضا شجریان در در سال ۲۰۱۴ میلادی هم نشان «شوالیه هنر و ادبیات» فرانسه را از آن خود ساخت که در اقامتگاه سفیر فرانسه در تهران به وی اعطاء شد.

در چهل و ششمین دوره اعطای جوایز موسیقی گرمی آمریکا (سال ۲۰۰۳ میلادی)، آلبوم «بی تو به سر نمی شود» و در چهل و هشتمین دوره اهدای جوایز گرمی (سال ۲۰۰۵ میلادی) ، آلبوم «فریاد» آقای شجریان در بخش «بهترین آلبوم سنتی جهان» نامزد دریافت این جایزه معتبر شدند.

در نوروز سال ۱۳۹۵ محمدرضا شجریان با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از ابتلای خود به سرطان خبر داد. وی افزود که “سالهاست با میهمان ۱۵ ساله‌ای آشناست”

ایشان از زمان ابتلا به سرطان، در انظار عمومی دیده نشد و هوادارانش به کمک صفحات اعضای خانواده آقای شجریان در شبکه های اجتماعی پیگیر حال ایشان بودند.

متاسفانه چندین بار نیز خبر مرگ او به دروغ منتشر شد که باعث رنجش خانواده و هواداران شد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید