هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

موزه جواهرات درسدن آلمان غارت شد

دزدی به سبک هالیوود

یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های جواهرات اروپا در آلمان مورد هجوم دزدان حرفه‌ای قرار گرفت و غارت شد.

این دزدی بزرگ که واقعا مانند فیلم‌های هالیوودی انجام شد، حداقل یک میلیارد یورو (برابر ۱۳ هزار و پانصد میلیارد تومان به قیمت امروز) به ایالت زاکسن واقع در شرق آلمان خسارت زد. این در حالی است که قدمت برخی از قطعات به سرقت رفته به قرن هفدهم میلادی می‌رسد و قیمت‌گذاری بر آنها ممکن نیست.

روز بامداد دوشنبه ۲۵ نوامبر، ۴ آذر سارقان با رخنه به داخل مخزن سبز، به یکی از بزرگترین گنجینه‌های جواهرات در اروپا که در موزه‌ای در شهر درسدن در شرق آلمان، دستبرد زدند و سه مجموعه جواهرات حاوی نزدیک به صد قطعه جواهر متشکل از سنگ‌های گران‌‎بهایی چون الماس، یاقوت، زمرد و یاقوت کبود را ربودند.

گفته شده که این مجموعه بی‌نظیر و نفیس، میراث فرهنگی بوده است. پلیس می‌گوید که ممکن است سارقان بخواهند این جواهرات را قطعه قطعه کنند.

ماریون اکرمن، مدیر مجموعه‌های هنری دولتی شهر درسدن در این رابطه گفته به دلیل مشهور بودند مجموعه جواهرات، دزدان نخواهند توانست آنها را به طور علنی به فروش بگذارند. وی افزود: “ممکن است سارقان مجبور شوند که  برای فروش آنها، قطعات جواهر را از هم جدا کنند و یا آنها را بشکنند.” او در ادامه گفت: ” این حمله‌ای ددمنشانه است به میراث فرهنگی جهان.”

پلیس درسدن به خبرگزاری رویترز گفته دزدان با ایجاد آتش‌سوزی در سیستم امنیتی و زنگ هشدار موزه موجب اختلال یا قطعی آن‌ها شده‌اند. آنها سپس با شکستن یک پنجره کوچک وارد ساختمان شده و سه مجموعه از ده مجموعه‌ی با ارزش تاریخی و فرهنگی را از موزه خارج کردند. تصاویر دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهند که سارقان دو نفر بوده‌اند اما پلیس باور دارد افراد بیشتری در طراحی عملیات مشارکت داشته‌اند.

پلیس و مسئولان موزه به خبرنگاران گفتند که هنوز نمی‌توانند دقیقا بگویند که چه اشیایی به سرقت رفته است.

هم‌اکنون ده‌ها خودرو پلیس در محل حاضر هستند و موزه گرین والت هم تعطیل شده است.

این موزه به این دلیل که از چندین اتاق تزئین شده با گچبری و رنگ سبز مرمری بوده، مخزن سبز نام گرفته و ساختمان آن کاخ پادشاهان بوده است.

مجموعه موجود در موزه گرونه گولبه در درسدن در اوایل قرن هفدهم گردآوری شد. آگوستوس دوم که به پادشاه نیرومند معروف بود، در سال ۱۷۲۳ این مجموعه را بنیان گذاشت. شاه ساکسن قصد داشت با خریداری آثار هنری نفیس و جواهرات قیمتی و نمایش آنها در یکی از تالارهای کاخ خود، ایالت ساکسن را در هنر و تجارت سرآمد جلوه دهد. او بعدها به عنوان پادشاه لهستان انتخاب شد.

ساختمان موزه از هشت اتاق تشکیل شده و در جریان جنگ جهانی دوم در اثر بمباران‌های متفقین نابود شده بود اما پس از جنگ با همان شکوه پیشین بازسازی شد.

حدود سه هزار قطعه جواهر و مقادیر زیادی آثار نفیس طلا، نقره و مروارید در این موزه نگهداری می‌شود. یکی از گرانبهاترین قطعات این مجموعه یک الماس سبز ۴۱ قیراطی است که در حال حاضر به شکل امانی در موزه‌ای در شهر نیویورک به نمایش گذاشته شده است و به همین دلیل از دزدی در امان مانده.

فرماندار ایالت ساکسن نیز در توییتی اظهار داشت: «با این سرقت، کل ایالت زاکسن به غارت رفته‌است.»

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید