هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

پایان سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر

از گشایش تا اختتامیه همراه با حواشی

مانند مراسم گشایش سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر اختتامیه آن نیز خالی از حواشی نبود. اختتامیه این جشنواره در برج میلاد تهران و با حضور هنرمندان و مسئولان سینمایی ایران به کار خود پایان داد.

فیلم شبی که ماه کامل شد ساخته نرگس آبیار که در ۱۳ بخش نامزد شده بود توانست با به دست آوردن هفت سیمرغ بلورین در صدر فهرست برندگان جای گیرد و پس از آن مسخره‌باز با چهار سیمرغ بلورین در رده دوم قرار گرفت. ماجرای نیمروز با آنکه در یازده بخش نامزد شده بود توانست یک سیمرغ در بخش بهترین جلوه‌های ویژه کسب کند.

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در مراسم اختتامیه گفت که سال ۹۷ پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بوده است و “سالی پر رونق” در سینمای ایران به شمار می‌آید.

در این جشنواره، ۲۲ فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران، ۳ انیمیشن و ۱۰ فیلم در بخش نگاه نو، ۷ فیلم کوتاه و ۵ مستند رقابت کردند.

شبی که ماه کامل شد

سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جشنواره سی‌وهفتمین فیلم فجر به “شبی که ماه کامل شد” رسید، نرگس آبیار کارگردان این فیلم و محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده آن هستند.

همچنین الناز شاکردوست و هوتن شکبیا بازیگران همین فیلم توانستند سیمرغ بلورین بهترین بازیگران نقش اصلی زن و مرد را از آن خود کنند.

اما این تنها سیمرغ‌های این فیلم نبود، در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن، فرشته صدرعرفایی بازیگر این فیلم جایزه را برد و در بخش چهره‌پردازی و طراحی لباس، به ترتیب سیمرغ بلورین به ایمان امیدواری و محمدرضا شجاعی برای همین فیلم اهدا شد.

۶۰ سال بازیگری، اولین سیمرغ

سیمرغ بلورین برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به علی نصیریان فیلم “مسخره‌باز” رسید.

علی نصیریان در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر

علی نصیریان هنگام دریافت جایزه گفت که با سابقه ۶۰ سال بازیگری تا حالا سیمرغ دریافت نکرده بود و امروز “سیمرغ درجه دو” به او داده شد. او از همایون غنی‌زاده کارگردان این فیلم تقدیر کرد.

فیلم مسخره‌باز حاشیه دیگری هم داشت. در بخش نگاه نو، سیمرغ بلورین به خاطر این فیلم به همایون غنی‌زاده رسید، اما نماینده آقای غنی‌زاده با خواندن متنی درباره مشکلات مهاجران افغان گفت که این کارگردان مایل به دریافت جایزه سیمرغ نیست.

همچنین “مسخره باز” سیمرغ بهترین فیلم “هنر و فیلم” را نیز دریافت کرد.

فیلمی که ۹ سال طول کشید

سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن به “آخرین داستان” به کارگردانی اشکان رهگذر رسید. او درباره فیلمش گفت که ۹ سال روی ساخت آن کار شده است. این انیمیشن درباره شاهنامه فردوسی است.

جایزه ویژه . جایزه مردمی

جایزه ویژه هیات داوران به نیما جاویدی کارگردان “سرخ‌پوست” و سیمرغ بلورین بهترین فیلم مردمی به جمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم “متری شش و نیم” رسید.

سیمرغ‌های دیگر

  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه “بچه‌خور” به کارگردانی محمد کارت رسید.
  • همچنین داوران سیمرغ بلورین مستند را به بابک بهداد کارگردان “بهارستان؛ خانه ملت” دادند و فیلم “۲۳ نفر” به کارگردانی مهدی جعفری توانست بهترین سیمرغ زرین از نگاه ملی را از آن خود کند.
  • سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به ایمان کریمیان برای فیلم “ماجرای نیمروز: رد خون” داده شد و سیمرغ بلورین به بهترین جلوه‌های ویژه بصری به جواد مطری برای “مسخره‌باز” رسید.
  • برای بهترین طراحی صحنه، کیوان مقدم فیلم “غلامرضا تختی” سیمرغ بلورین را ربود.
  • همچنین ایرج شهزادی برای بهترین صدابرداری فیلم “متری شش و نیم” سیمرغ بلورین گرفت.
  • سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به مهرشاد ملکوتی برای فیلم “ماجرای نیمروز: رد خون” رسید.
  • برای بهترین تدوین سیمرغ بلورین را بهرام دهقانی فیلم “متری شش و نیم” دریافت کرد.
  • سیمرغ بلورین موسیقی متن به امین هنرمند فیلم “قصر شیرین” رسید.
  • سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری، از آن حمید خضوعی فیلم “غلامرضا تختی” شد.
  • سیمرغ بلورین فیلنامه به محسن قرایی و محمد داودی برای فیلم “قصر شیرین” رسید.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید