هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

پروژه ی پنسیو در هند

پنسیو (Pensieve) نام چیدمانی است که امسال در هند (دهلی نو) توسط استودیو طراحی MOFA اجرا شد. واژه‌ی پنسیو از سری کتاب‌های هری پاتر نوشته‌ی  “جی.کی.رولینگ” گرفته شده و نام حوضچه ای بود که فرد می توانست توسط آن وارد خاطرات گذشته شود. در این پروژه، طراحی برای یک فضای عمومی فراتر از زیبایی شناسی به مسائلی همچون عملکرد، اقتصاد، پایداری، نگهداری و غیره می پردازد. بنا به اظهارات استودیو طراحی MOFA:

به عنوان یک کشور در حال توسعه ما همیشه با مسائل زیربنایی دست و پنجه نرم کرده‌ایم ولی همزمان برای رشد فرهنگی کشور ارزش و توجه زیادی، خصوصا در حوزه‌ی عمومی و نه فقط در گالری ها که تنها مورد پسند قشر خاصی باشد، مورد نیاز است. از این رو تولید یک زبان هنری که زیبایی شناختی را با عملکرد ترکیب می کند برای هر پروژه ای در فضای عمومی ضروری به نظر می رسد. هر چیدمان نیاز دارد تا عملکرد خاصی را پاسخگو باشد، با این وجود نیز می تواند در حوزه‌های عمومی سطح مسائل خاصی را نیز ارتقا داده و تنها به عنوان دکوراسیونی در پارک های عمومی نباشد که برای نگهداری آن مقدار زیادی منابع و انرژی مصرف می شود.  بنابراین هنر چیدمان در هند به معنای چیزی است که از لحاظ فرهنگی خود را تعریف کند و همچنین بدون تلاش زیاد در برابر تمام خرابکاری ها ایستا و ماندگار باشد.

در این چیدمان بیش از 1200 جعبه های حمل و نقل برای یادآوری دهلی در گذشته و برانگیختن حس نوستالژیک استفاده شده است. فضایی که یادآور خرابه های شهر با دیوارهای شکسته سنگی است؛ یعنی همان جایی که کودکان در آنها ساعت ها مشغول بازی های تخیلی بودند و خود را در شن و ماسه برای ساختن قلعه ها غوطه ور می ساختند و هر روز با خلاقیت ذهنی خود چیز جدیدی از همان مواد و مصالح تکراری خلق می کردند.

استفاده از توده ی جعبه ها که بعضی خالی و برخی برای تبدیل شدن به باغچه هایی برای کشت پراز خاک شده اند و وجود مبلمان خورشیدی که با نشستن افرد روی آن روشن می شوند با هدف آگاهی دادن به مردم در زمینه پایداری در طراحی فضاهای عمومی انجام شده است. یک طراح تعاملی تنها در ارتباط با چراغ های چرخان با استفاده از فن آوری و سنسورها نیست بلکه می تواند به سادگی در تعامل با انسان باشد. این فضا در طول مدت پنج روز، مکانی برای گرد آمدن طراحان و هنرمندان بود تا بتوانند در مورد فن آوری، پایداری، نظریه های طراحی، پروژه ها و همکاری در اجرای چنین پروژه هایی به گفتگو بپردازند.

مینا مختاریان

معمار

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید