هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

کهن ترین داستان مصور جهان یافت شد

پژوهشگران توانستند کهن‌ترین داستان مصور جهان را در شرق آسیا بیایند.

بر پایه‌ی پژوهش های انجام گرفته توسط تیم استرالیایی و اندونزیایی، یک نقاشی بر دیوار غاری در جزیره «سولاوسی» گویای قدیمی ترین داستان گویی مصور بشر است.

گفتنی است که نتایج این پژوهش در مجله‌ی معتبر «نیچر» منتشر شده است و گواه آن است که این نقاشی دیواری ۴۴ هزار سال قدمت دارد. البته این کشف مهم در سال ۲۰۱۷ صورت گرفته است.

آن چه که در این تصویر دیواری نقش بسته است، ۸ انسان حیوان نما را نشان می‌دهد که احتمالا در حال کشتن شش حیوان بومی جزیره هستند.

جالب است بدانیم که بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، تا کنون کهن ترین هنر سنگی که انسان را با ویژگی‌های حیوان نشان می‌داد تندیسی ساخته شده از عاج فیل با بدن انسان و سر گربه بود که در غاری در آلمان پیدا شده بود و قدمت آن به ۴۰ هزار سال پیش می رسید. اما یافته های کنونی در غار اندونزی فصل نوینی را در تاریخچه داستان سرایی مصور توسط انسان گشوده است.

در همین رابطه ادم بروم، باستان شناس از دانشگاه «کریفیث» استرالیا، در بیانیه ای گفته است که نمایش انسان های حیوان نما که در بسیاری از اساطیر، افسانه ها و قصه های فولکلور دیده می‎‌شوند در بسیاری از ادیان دنیا نمادی از پروردگار، روح، و یا موجودیت اجداد بشر است.

به گفته پژوهشگران استرالیایی، نقاشی‌های غاری در جزیره سولاوسی نخستین بار در دهه ۱۹۵۰ میلادی یافت شدند و از آن زمان تاکنون حدود ۲۴۲ غار با چنین آثاری پیدا شده است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید