هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

گشایش پایگاه سامانه نشریات ایران

نشریات یکی از مهم‌ترین منابع جهت انجام گستره‌ای از پژوهش‌ها هستند. بررسی روزنامه و مجلات هر دوره‌ی تاریخی می‌تواند دید ژرفی به پژوهش‌گر بدهد تا او نگرش جامعی در مورد شرایط کشور در دوران گوناگون پیدا کند.

در همین راستا سامانه نشریات ایران (سنا) به عنوان یکی بایگانی بزرگ دیجیتالی در دسترس همگان قرار گرفته است.

کاربران با مراجعه به پایگاه سنا می‌توانند نشریات ایران از دوره‌ی قاجار تا به امروز را مطالعه نمایند.

به گزارش خبرگزای ایبنا، این سامانه یکی از چهار سامانه‌ای است که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پروژه‌ای با عنوان «حافظه ملی ایرانیان» اقدام به راه‌ندازی آن‌ کرده است.

سه بخش دیگر این پروژه عباتند از شبکه کتابخانه‌های کشور، پایگاه نسخ خطی و بانک اسناد.

سامانه نشریات ایران در صفحه‌ی نخست پایگاه خود سیاهه‌ای ۵ موردی را نمایش می‌دهد. کاربران می‌توانند با گزینش هر یک از دوره‌های تاریخی قاجار، پهلوی اول و دوم، نشریات پس از انقلاب و هم‌چنین نشریات لاتین، به محتوای آن‌ها دست پیدا کنند.

به‌گفته سمیه توحیدلو، از دست‌اندرکاران این پروژه، «با توجه به قابلیت جست‌وجو در فهرست‌ها این نخستین و جامع‌ترین سامانه نشریات ایران به شمار می‌آید».

در این باره، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با بیان این‌که تا پیش از این اقدامی برای جمع‌آوری نهایی اسناد حتی از سمت وزارت ارشاد اسلامی صورت نگرفته بود، افزود:

۶۴ هزار نشریه، بولتن و مجله در این سامانه جمع‌آوری و در اختیار همگان قرار گرفته ‌است.

دست‌اندرکاران راه‌اندازی این چهار سامانه از کاربران و پژوهشگران خواسته‌اند خطاهای احتمالی هنگام استفاده از آن‌ها را به مدیران پروژه اعلام کنند.

بهره‌گیری از این سامانه رایگان است اما کاربران می‌بایست جهت درخواست مطالعه، ایمیل خود را وارد کنند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید