هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

گفتگو با الهه طرقی

شایان شعبان  به تازگی گفتگویی با هنرمند جوان الهه طرقی داشته که چکیده‌ی آن را در زیر می‌خوانید:

 

  • مشکلات شما به عنوان یک هنرجوی جوان چیست؟ موانعت چیست و …

من از کودکی تا به حال با هنر و علاقه به آن بزرگ شدم و پیوسته در پی پیشرفت و بداعت در آثار  خود بوده و در نهایت تجربه های زیادی در رشته های مختلف هنری – کسب کردم  و با گرایش بیشتر به سمت نقاشی حرکت کردم تا تصاویر خیالی ذهن خود را به نمایش بگذارم تا مخاطبان با دید شخصی خود آثار خیالی من را در ذهن ترجمه کنند . برای نمایش آثارم به گالری های زیادی مراجعه کردم اما متاسفانه توجه زیادی به هنرمندان جوان نمی شد. حتی به چند گالری دعوت شدم تا مصاحبه ای انجام دهم متاسفانه به جای این که در مورد آثار صحبت شود به عوامل و حواشی چون مقدار ورودی و ظاهر هنرمند توجه می شد. و هیچ توجهی به آثار نداشتند . با اینکه  آثار مورد تایید گالری بود ، پیشنهاد های هنگفتی برای شرایط نمایشگاه ارائه می دادند. به نظر من هیچ توجهی به هنرمند جوان نمی شود و این امر باعث می شود که هنرمند رو به گالری های بین المللی آورد تا شاید بتواند آثار خود را به عنوان یک هنرمند جوان به نمایش بگذارد. وقتی هنرمند با علاقه بسیار به خلق اثر هنری خود می پردازد پیوسته به این موضوع توجه می کند که آثارش را در معرض دید قرار دهد تا بتواند مفهوم آثارش را در نگاه مخاطبانش بیابد. اما با معضلاتی که در اقتصاد هنر ایجاد شده و شرایط گالری های حاضر،  تا حدودی ناامیدی را درون خالق اثر ایجاد می کند. به هر حال یک هنرمند به خصوص هنرمند جوان نیاز به حمایت و دیده شدن دارد و این حمایت می تواند افقی تازه برای خلق آثاری بکر ایجاد کند.

  • سبک هنری تو چیه چرا این سبک رو انتخاب کردی از چه متریالی استفاده می کنی و چرا استفاده می کنید؟

من علاقه زیادی به طراحی فضاهای خیالی و سورئالیسم داشتم مخصوصا فضاهای انیمیشن های دیزنی و بگراندهای خیالی آن . همچنین تجربه های زیادی در نگارگری ایران داشتم و این امر باعث شد که  در دوران کارشناسی ارشد موضوعی در رابطه با نگارگری ایران کار کنم. در این راستا به مؤلفه ها و ویژگی های بصری نگارگری به خصوص درختان پر پیچ و خم و صخره های شبیه به انسان و حیوانات مکتب تبریز دوم و مکتب مشهد دوران صفویه علاقه مند شدم .در واقع  درختان و همچنین سایر عناصر به کار رفته در نگارگری ایران دارای مفهومی نمادین بود. علاوه بر این موارد منبع الهام بخش من درختان سهراب سپهری بود و بافت هایی که در این درختان وجود داشت باعث شد تا فضاهای خیالی و سورئال ذهن خود را با الهام از فضاهای انیمیشن و مؤلفه های نگارگری ایران و بافت های زیبای درختان ترکیب کنم و فضایی عجیب ومفهومی ایجاد کنم. این موضوع برای من اهمیت زیادی داشت که هنگام نمایش آثارم بهت و احساس عجیبی درون مخاطبانم ایجاد شود. طوری که با دیدن این فضاها خاطراتی در ذهنشان شکل گیرد و یا این که خود را دراین فضاها تجسم کنند. در آثارم از اکریلیک و ترکیب مواد و  بافت ها استفاده کردم چرا که با اکریلیک تجربه زیادی داشتم و این قابلیت را داشت تا بتوانم  مانندآبرنگ در برخی از فضاها رنگ های روحی بگذارم و بافت های درختان را به خوبی نمایان سازم .رنگی که در آثارم به کار  رفته تم های مختلف قهوه ای است  که به صورت متنوع فضای زیادی از کارم را در برگرفته وگاهی برای ایجاد هارمونی ، تأکید و تضاد دربخش کوچکی ازفضاها  نیز رنگ های دیگر با خلوص بیشتر به کاررفته است.  در این آثار به موضوع انسان و اسیر شدن او در درختان  کهنسال به اشکال مختلف پرداخته‌شده است گویی که طبیعت و دنیای زمینی زندگی او را مسخ کرده است و او درپی آزادی خود از این زندان است. این نقاشی‌ها متأثر از نوعی جانپنداری است که در نگارگری ایرانی وجود دارد .رنگ‌ها در برخی بخش‌ها روحی و در برخی نیز به‌صورت جسمی به‌کاررفته است تا تأکیدی باشد بر آسمانی بودن (آزادی) و زمینی بودن(اسارت) موضوع .

  • از کدام هنرمند الگو میگیرید؟ کدام هنرمندان بیشترین اثر را روی شما گذاشته اند؟

معمولا  آثار زیادی از هنرمندان و عکاسان سورئالیسم  را بررسی و مطالعه می کنم هرگز به یک هنرمند بسنده نمی کنم ، نه فقط سورئالیسم بلکه به سبک های آبستره  و سایر سبک هایی که بتواند بهتر تفکرات و ایده های ذهنم را نمایان سازد توجه خاصی دارم.

  • چقدر در تلاش هستید که آثارتان در حیطه هنر ایرانی باشه تا مخاطب با دیدنشان پی  به هویت ایرانی آن ببرد؟

هنر ایرانی، هنر غنی و دارای مؤلفه های زیبایی شناختی بسیار زیاد و متنوع است که از دیرباز منبع الهام بسیاری از هنرمندان بوده. با بررسی های زیادی که در مکاتب مختلف نگارگری ایرانی انجام دادم این علاقه در من ایجاد شد تا برخی اصول زیبایی شناختی نگارگری را با ترکیب ذهنیت خود در آثارم منعکس کنم  هرگز به فکر تقلید از آثار دیگران نبودم و پیوسته به دنبال سبک و سیاق جدید هستم وتا حدی که جوابگوی ذهنیت شخصی من باشد این پایبندی به اصول زیبایی شناختی هنر ایرانی را در آثارم حفظ می کنم.

  • در چه زمینه‌های هنری به فعال می‌پردازید؟

در زمینه های هنری مختلفی فعالیت داشتم  چرا که علاقه زیادی به تمام رشته های هنری دارم و شاید هم یکی دیگر از دلایل آن این بوده است که در رشته هنرهای تجسمی تحصیل کردم و این باعث شد که با تمام رشته ها آشنا شوم و منبع الهام بخشی در آثارم باشند، که از آن جمله می توان به گرافیک ، تصویرگری، هنرهای اسلامی چون (نگارگری، گل و مرغ ، تذهیب، خوشنویسی)، نقاشی، کاریکاتور، کارتون، نقاشی دیجیتال، تولید انیمیشن، طراحی کاراکتر و فضا در چند پروژه فیلم کوتاه و یک انیمیشن سینمایی برای مؤسسه فرهنگی هنری صبا اشاره کرد.

  • معمولا چقدر کار می‌کنید در روز؟

شاید این سوال سختی باشد چرا که بعضی ها مدام کار می کنند. و برخی یک مدت کوتاه کار می کنند و ترجیح می دهند که بیشتر به  سبک و موضوع آثارشان  فکر کنند.  معمولا من در حدی کار می کنم که به من آرامش دهد ومرا به هدفم نزدیک کند. چرا که مدام کار کردن باعث می شود که هیچ فکر و ایده ناب و هدفمندی در آثار دیده نشود، شخصا بیشتر به مطالعه آثار هنری و مشاهده آن ها می پردازم چرا که تاکنون مشاهده بیشتر از کار کردن به من در این راه کمک کرده است تا کار کردن به صورت تمرین و بدون توجه به هدف .

 

  • توانایی تحلیل و نقد آثار دیگر را دارید؟ توضیح دهید لطفا.

بله تا حدی، به هر حال هر هنرمندی دارای تفکر تحلیلی با دیدی متفاوت است .موقعی که به یک اثر نگاه می کنم ناخودآگاه آن را در ذهن  خود تحلیل می کنم و به دنبال کشف هدف خلق آن اثر و مضمونی هستم که در ورای عناصر تشکیل دهنده ی آن پنهان شده.  در واقع همیشه سعی می کنم تا با مطالعه بیشتر آثار هنری در سبک های مختلف  و همچنین با آشنایی به روش های تحلیل آثار هنری سواد بصری خود را بیشتر کنم چرا که  می تواند الهام بخش ایده های جدیدی  برای خلق آثار بعدی من باشد.

  • علاقمندی شما به هنر از کجا آغاز شد؟

من از کودکی علاقه زیادی به هنر داشتم چرا که در یک خانواده هنرمند به دنیا آمدم و از نزدیک شاهد خلق آثار هنری بوده ام و این امر باعث شد تا من در این راه قدم بردارم . از آنجا که علاقه زیادی به تولید انیمیشن ، طراحی کاراکتر و فضا های خیالی  داشتم تلاش زیادی در این زمینه کردم مدام طراحی می کردم و فضاها و کاراکترهای متفاوتی خلق می کردم . اما از آنجا که در شهرمحل زندگی ام امکاناتی در این زمینه وجود نداشت سعی می کردم با مطالعه و بررسی و تحلیل آثار هنرمندان بسیارچه در کتابها و چه در مجلات  ایده های زیادی در خود پرورش دهم. حتی نقاشی های بسیار زیادی را مطالعه می کردم و این امر باعث شد که به نقاشی نیز علاقمند شوم. در هنرستان دررشته گرافیک تحصیل کردم و دارای مدرک کارشناسی هنرهای تجسمی از دانشگاه تربیت معلم مشهد هستم. این رشته به من کمک کرد تا با زمینه های مختلف هنری مخصوصا هنرهای اسلامی آشنا شوم و اساتید خبره ای در این زمینه به من کمک بسیار کردند.از آنجایی که من دوست داشتم در تمام زمینه های هنری به درجه عالی برسم تمام تلاشم را می کردم تا در حدی کار کنم که کاملا در هرزمینه هنری تسلط کافی پیدا کنم. بعد ازآن کارشناسی ارشد را در رشته نقاشی دانشگاه علم و فرهنگ تهران تمام کردم و این امر باعث شد تمام فکرم بر روی نقاشی متمرکز شود اما در کنارآن به طراحی کاراکتر و فضا و ایده های هنری در گارگردانی انیمیشن در چند پروژه کوتاه می پرداختم چرا که بخشی از هدفم محسوب می شد. اکنون هم به فعالیت های مختلف هنری می پردازم و پیوسته به دنبال ایده و سبکی جدید در آثارم هستم.

  • چه چشم اندازی را برای خود متصور هستید؟

من همیشه در تلاشم تا ایده های نو و جدیدم را به بهترین شکل ممکن برای مخاطبانم به نمایش بگذارم وآثارو نامم در کنار دیگر هنرمندان بزرگ در تاریخ هنر مطرح شود و امیدوارم روزی به اهدافم درهنر برسم.

  • مهمترین مشوق شما کیست؟

مهمترین مشوق من پدر ، مادرو خواهر عزیزم هستند که به من در این راه کمک های بزرگی کردند و بهترین حامی من در این زمینه بوده اند.

 

شایان شعبان

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید