هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

راز ۱۳۰ ساله‌ی تابلوی ونسان ون گوگ هویدا شد

کارشناسان هنری توانستند معمای یکی از آثار ونسان ون گوگ را به واسطه‌ی یک کارت پستال حل کنند.

تابلوی نقاشی «ریشه‌های درخت» بیش از ۱۳۰ سال پیش در منطقه اوورسورواز در شمال پاریس توسط ون گوگ نقاش هلندی کشیده شده بود و کارشناسان هنری برای بیش از یک قرن در پی یافتن آن صحنه در دنیای واقعی بودند.

کارت پستال

در این نقاشی چند درخت با ریشه‌های پیچ در پیچ و درهم تنیده نشان شده‌اند و به باور پژوهشگران، این واپسین اثری بوده است که ونسان ون گوگ پیش از خودکشی کشیده است.

جایگاه ون‌گوگ در ناحیه اور سور اواز

محل دقیق و منبع الهام این نقاشی تاکنون برای متخصصان هنری مشخص نبود تا این‌که در پس قرنطینه‌ی ناشی از همه گیری ویروس کرونا در وین، یکی از کارشناسان آثار ون گوگ در یک کارت پستال، تصویر اصلی آن را یافت!

اور سور اواز

وی به نشریه پاریزین گفته است:

مانند دیگر فرانسوی‌ها در خانه حبس شده بودم برای همین تصمیم گرفتم کمی وسائلم را مرتب کنم. چند ماه پیش مجموعه کارت پستال هایی را که تاریخشان به سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۰ بازمی‌گشت و متعلق به خانمی از منطقه اوور بود اسکن کرده بودم. یکی از آن‌ها را روی نمایشگر انداختم که فردی با دوچرخه را ایستاده در کنار یک مسیر نشان می داد. هنگام تماشای آن توجهم به درخت کنار مسیر و ریشه‌هایشان جلب شد. بی‌درنگ به نظرم رسید که این تصویر را جای دیگری دیده ام.

آقای ووتر یابنده‌ی محل نقاشی

وی سپس برای تایید فرضیه‌اش به همان خیابان رفته و درخت‌ها را پس از گذشت بیش از یک قرن، در همان حالت یافته است. او پس از آن با دومینیک شارل ژانسان رئیس موسسه ون گوگ تماس گرفت و وی را از پیدا شدن چنین مکانی آگاه کرد.

آقای ژانسان می گوید:

ووتر با من تماس گرفت، کمی هم هیجان زده بود. هنگامی که به محل رسیدم واقعا باورنکردنی می رسید. هیچ چیز تقریبا از زمان عکس تغییر نکرده بود. تنها باید کمی ریشه‌ها را آزاد می کردی تا بفهمی که ووتر حق داشت. این جلوی چشمان ما بود اما هیچ کس به سراغش نرفته بود.

موزه ون گوگ در هلند نیز اصالت مکان را تایید کرده است.

ناحیه «اور سور اواز» هماکنون محصور شده است. اما به مناسبت سال‌مرگ این نقاش هلندی، قرار است به زودی به روی همگان بازگشایی شود.

اور سور اواز

ونسان ون گوگ در روزهای پایانی حیات و پیش از مرگ به طرزی عجیبی به فعالیت می‌پرداخت. به گونه‌ای که او در طول ۸۰ روز اقامت در دهکده اوورسورواز علاوه بر این تابلو، ۷۴ نقاشی دیگر نیز از خود به یادگار گذاشته است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید