محمد احصایى و تولد نقاشى خط هاى مدرن ایران

محمد احصایى متولد ٨ تیر ماه سال ١٣١٨ و فارق التحصیل دانشکده هنرهاى زیباى دانشگاه تهران است. او را یکى از اولین اساتید و معرفان نقاشى خط در ایران مى نامند.
هنگامى که او تحصیل در دانشگاه تهران را آغاز کرد ، دانشکده مستقل به عنوان بخش طراحى بصرى با رویکرد به گرافیک مدرن وجود نداشت. فارق التحصیلى وى مصادف شد با تاسیس بخش جدید هنرهاى تجسمى و به دلیل توانمندى در خطاطى و نقاشى به او پیشنهاد تدریس در این بخش را دادند.
احصایى علاقه شدیدى به روند ، راه و روشى براى شناخت خویشتن داشت و به این سبب اشتیاق فراوانى براى به وجود آوردن خطوطى خاص ،رسا و گویا بود. سبک مورد علاقه او بر گرفته از سبک باوهاوس بود ،زیرا در سبک هاى مدرن آن دوره که از قبیل آوانگارد روسى و یا سبک هاى اروپایى بودند ،سبک باوهاوس فرم ها را بر اساس عناصر اساسى هندسى آنالیز مى کرد. این روش بسیار قابل درک بود براى خلق نفاشى خط ها زیرا شباهت زیادى به منطق و سیاق هنر اسلامى ،انتزاعى داشت.

  • ۱۳۳۷ -۱۳۵۷ عضویت رسمی وزارت فرهنگ بعداً وزارت آموزش و پرورش
  • ۱۳۳۹-۱۳۴۴ همکاری با مؤسسه پارس و گردونه
  • ۱۳۴۱-۱۳۴۴ خوشنویس و مدیر گرافیک سازمان جوانان جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران
  • ۱۳۴۱ تجربه‌های «کاربردی خط» و نخستین تجربه‌ها برای ابداع سبک «نقاشیخط»
  • ۱۳۴۳-۱۳۵۳ گرافیست، خوشنویس، مولف، کارشناس هنری و ویرایستار سازمان کتاب‌های درسی (نقاش کتاب‌های درسی دبستان و دوره سه ساله راهنمایی و کتاب هنر – قسمت خط و خوشنویسی)
  • ۱۳۴۵-۱۳۷۷ شرکت در مجامع فرهنگی – هنری نمایشگاه‌های فردی و جمعی در ایران و در سال ۱۳۵۱ به عنوان نخسین نقاشی برگزیده سال و چند نوبت به عنوان برگزیده در ایران و یکبار در فرانسه.
  • ۱۳۴۹-۱۳۷۷ سفرهای متعدد به کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی برای مطالعه و تحصیل و شرکت در مجامع هنری و نمایشگاه‌های جمعی و فردی.
  • ۱۳۴۹ آغاز تحقیق و کار در مؤسسه طراحی حروف و کارهای تایپوگرافی در موسسه تکنی پروسس نیویورک
  • ۱۳۵۰ آغاز تدریس در رشته گرافیک در دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران و آموزش گرافیسم خط برای نخستین بار
  • ۱۳۵۱ نقاش برگزیده نمایشگاه وزارت فرهنگ و هنر
  • ۱۳۵۴-۱۳۵۷ اجرای چهارصد و پنجاه متر مربع سفال نقش برجسته «نقاشیخط» به سفارش دانشگاه تهران برای دانشکده الهیات و معارف اسلامی – تهران
  • ۱۳۵۵ دریافت جایزه اول نمایشگاه کانی سورمر
  • ۱۳۵۷ تا کنون عضو رسمی هیئت علمی دانشگاه تهران
  • ۱۳۵۹-۱۳۶۱ نگارش پنج قطعه کتیبه به خط محقق برای مسجد الغدیر تهران، نگارش و سفالگری نقش برجسته کتیبه ایران ورودی موزه ملی ایران، سفارش اجرای ۲۳۰ متر مربع کار سفال نقش برجسته برای سفارتخانه ایران در کشورهای امارات متحده عربی در ابوظبی.
  • ۱۳۶۴-۱۳۶۶ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش هنر و شرکت در برنامه ریزی دروس خط و گرافیک در شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • ۱۳۶۴-۱۳۶۷ دو دوره عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و شورای عالی تعیین شایستگی استادی
  • ۱۳۶۷ عضو شورای عالی هنرهای تجسمی کشور
  • ۱۳۷۵ عضو هیئت امنای انجمن خوشنویسان ایران
  • ۱۳۷۶ عضو هیئت موسس انجمن هنرمندان نقاشی ایران
  • ۱۳۷۷-۱۳۷۹ عضو شورای عالی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران
  • ۱۳۸۰-۱۳۸۶ شرکت در اغلب فعالیت‌های موزه هنرهای معاصر به عنوان عضو هیئت مشاوران هنری، عضو انتخاب آثار و هیأت داوری‌های متعدد و داوری در بینال‌های نقاشی، گرافیک و جشنواره‌های نقاشی و خوشنویسی جهان اسلام
  • ۱۳۸۲ عضو کمیته متخصص خبره جهت ارزشیابی هنرمندان خوشنویس
  • ۱۳۸۳ تاکنون عضو افتخاری انجمن هنرمندان نقاش
  • ۱۳۸۳ تاکنون مشاور عالی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران
  • ۱۳۸۳ عضویت پیوسته فرهنگستان هنر
  • ۱۳۸۳ عضو برگزیده خطاط ـ گرافیست چهره‌های ماندگار از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
  • ۱۳۸۳-۱۳۸۴ عضو شورای ارزشیابی هنرمندان نقاشی ـ گرافیک در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • ۱۳۸۳-۱۳۸۴ عضو کمیته نهایی شورای ارزشیابی هنرمندان خوشنویس کشور
  • ۱۳۸۴ دریافت نشان درجه یکم ملی فرهنگ وهنر از رئیس جمهور بنا به تصویب هیئت وزیران

احصایى نه تنها هنرمندى بود که به دنبال خلق اثرى جاویدان بود بلکه به عنوان یک استاد هم مى بایست جهت و تکنیکى براى دانشجویانش کشف مى کرد. هدف او آموزش وضوح و صراحت با در در بر گرفتن زیبایى شناختى براى بر قرار کردن ارتباط با مخاطب بود. او براى شکوفا کردن استعداد دانشجویانش براى به وجود آوردن نقاشى خط هاى خاص ،آنها را تشویق به وجود آوردن زبانى جدید و مختص خود مى کرد.
محمد احصایى همواره به دنبال روندى مدرن بود. او نقاشى خط هایش را با ترکیب رنگ و مواد هاى گوناگون خلق مى کرد.
خطوط فارسى و اسلامى بالقوه وابستگى شدیدى با هنر انتزاعى دارد.احصایى توانست هنر خطاطى را سبکى جدید ببخشد. پدر نقاشى خط ایران خطاطى کهن را با استفاده از تقارن، تضادو تکرار حال و هواى جدیدى بخشید.
او همواره سبکى خاص براى انتقال مطالب به مخاطب داشت و همواره بر این اعتقاد بوده که هنر تجسمى باید به گونه اى شفاف و به وضوح هر چه زیبا تر مطلب را به مخاطب برساند. او در تمامى نقاشى خط هاى خود از بازى خطوط، شکل ها،رنگ ها ،تنالیت ها، بافت ها همراه با تناسب و حرکت بهره مند شده است تا نقاشى خط هاى منحصر به فرد خلق کند. استفاده از عناصر مفهومى و بصرى نقاشى خط هاى منحصر به خود احصایى به سمر رسانده است.
محمد احصایى ،از بنیانگذاران نقاشیخط ، خود را از نقاشان سقاخانه به “سنت” ،”خط” و”خوشنویسى” مى داند.
در سال ۵۴ او مجموعه اى که بیشتر آنها با کلمه “الله” “لا اله الله” بود به وجود آورد.از دیگر آثار او مى توان لوگوهاى بنیاد نهج البلاغه، سازمان کتاب هاى درسى، فرهنگسراى نیاوران و فرهنگستان هنر نام برد. او همچنین در سال ١٣٨٢دیوان حافظ را به خط نستعلیق شروع کرد.در کارنامه او تحریر قرآن به قلم ریحان نیز به چشم مى خورد.

با ما در تماس باشید

برای ارتباط با هنرگردی از این بخش استفاده نمایید

درحال ارسال

Log in with your credentials

or    

مشخصات ورود خود را فراموش کرده اید؟

Create Account